Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lesson Study -menetelmän soveltaminen minäpystyvyyden kehittämisprosessissa matematiikan oppimisen kontekstissa

Yrjänheikki, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-475-1.pdf (3.036Mt)
Osajulkaisu I.pdf (610.5Kt)
Osajulkaisu II.pdf (742.8Kt)
Osajulkaisu III.pdf (578.2Kt)
Lataukset: 


Yrjänheikki, Tiina
Lapin yliopisto
2025

ISBN:978-952-337-475-1
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-475-1
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten Lesson Study -menetelmää sovelletaan minäpystyvyyden ja oppimisen tarkastelussa matematiikan oppiaineen kontekstissa. Tutkimuksessa sovelletaan Lesson Study -menetelmää kolmen osatutkimuksen kautta, joilla kaikilla on omat tutkimuskysymyksensä. Menetelmää sovelletaan myös tutkimusta kokoavana tutkimusotteena. Osatutkimuksissa tarkastellaan minäpystyvyyden ja oppimisen suhdetta matematiikassa opettajan, luokanopettajaopiskelijan ja oppilaan näkökulmista.

Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkastellaan Lesson Study -menetelmän kansainvälistä soveltamista matematiikan opetuksen ja oppimisen kontekstissa sekä menetelmän ominaisuuksia opettajan ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Toisessa osatutkimuksessa sovelletaan Lesson Study -menetelmää suomalaisen luokanopettajakoulutuksen kontekstissa, jossa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksellisen minäpystyvyyden ilmentymistä Lesson Study -syklin eri prosessivaiheissa. Kolmannessa osatutkimuksessa sovelletaan Lesson Study -menetelmää 6. luokan oppilaiden minäpystyvyyden ja mielekkään oppimisen tarkastelussa.

Tutkimus perustuu minäpystyvyyden teoreettiseen viitekehykseen, jota tarkastellaan erityisesti suhteessa oppimiseen matematiikan kontekstissa. Ensimmäisen osatutkimuksen aineisto koostuu systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta. Toisen osatutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukuvuoden ajalta kolmesta eri opetusharjoittelusta, jossa aineistona on käytetty luokanopettajaopiskelijoiden koulukokemuksia matematiikan oppimisesta (N = 7), heidän laatimiaan tuntisuunnitelmia (N = 32), itsearviointikyselyitä (N = 7) sekä videoituja ohjauksen palautekeskusteluita ja observointimuistiinpanoja (N = 30). Kolmannen osatutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukuvuoden ajalta 6. luokan oppilaiden matematiikan oppiaineen kontekstissa. Aineistona on käytetty oppilaiden itsearviointikyselyitä (N = 108), puolistrukturoituja teemahaastatteluita (N = 69) sekä opettajien välisten reflektiokeskusteluiden muistiinpanoja (N = 36). Kaikki osatutkimusten aineistot on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti.

Tutkimuksen keskeisenä tuloksena syntyi malli Lesson Study -menetelmän soveltamisesta tutkimusotteena suomalaisen koulutuksen ja kasvatuksen kentässä. Lisäksi tutkimuksen tuloksena muodostui tulkinta, millaisia ovat minäpystyvyyttä tukevat mielekkään oppimisen ja oppimisympäristön piirteet matematiikan oppiaineessa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisia näkökulmia osaamisen kehittämiseen matematiikassa mielekkäällä tavalla ja minäpystyvyyttä tukien.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [399]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste