Näytä suppeat kuvailutiedot

Lesson Study -menetelmän soveltaminen minäpystyvyyden kehittämisprosessissa matematiikan oppimisen kontekstissa

Yrjänheikki, Tiina (2025)

dc.contributor.authorYrjänheikki, Tiina
dc.date.accessioned2025-03-24T11:10:03Z
dc.date.available2025-03-24T11:10:03Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.isbn978-952-337-475-1-
dc.identifier.urihttps://lauda.ulapland.fi/handle/10024/66453
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten Lesson Study -menetelmää sovelletaan minäpystyvyyden ja oppimisen tarkastelussa matematiikan oppiaineen kontekstissa. Tutkimuksessa sovelletaan Lesson Study -menetelmää kolmen osatutkimuksen kautta, joilla kaikilla on omat tutkimuskysymyksensä. Menetelmää sovelletaan myös tutkimusta kokoavana tutkimusotteena. Osatutkimuksissa tarkastellaan minäpystyvyyden ja oppimisen suhdetta matematiikassa opettajan, luokanopettajaopiskelijan ja oppilaan näkökulmista. Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkastellaan Lesson Study -menetelmän kansainvälistä soveltamista matematiikan opetuksen ja oppimisen kontekstissa sekä menetelmän ominaisuuksia opettajan ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Toisessa osatutkimuksessa sovelletaan Lesson Study -menetelmää suomalaisen luokanopettajakoulutuksen kontekstissa, jossa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksellisen minäpystyvyyden ilmentymistä Lesson Study -syklin eri prosessivaiheissa. Kolmannessa osatutkimuksessa sovelletaan Lesson Study -menetelmää 6. luokan oppilaiden minäpystyvyyden ja mielekkään oppimisen tarkastelussa. Tutkimus perustuu minäpystyvyyden teoreettiseen viitekehykseen, jota tarkastellaan erityisesti suhteessa oppimiseen matematiikan kontekstissa. Ensimmäisen osatutkimuksen aineisto koostuu systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta. Toisen osatutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukuvuoden ajalta kolmesta eri opetusharjoittelusta, jossa aineistona on käytetty luokanopettajaopiskelijoiden koulukokemuksia matematiikan oppimisesta (N = 7), heidän laatimiaan tuntisuunnitelmia (N = 32), itsearviointikyselyitä (N = 7) sekä videoituja ohjauksen palautekeskusteluita ja observointimuistiinpanoja (N = 30). Kolmannen osatutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukuvuoden ajalta 6. luokan oppilaiden matematiikan oppiaineen kontekstissa. Aineistona on käytetty oppilaiden itsearviointikyselyitä (N = 108), puolistrukturoituja teemahaastatteluita (N = 69) sekä opettajien välisten reflektiokeskusteluiden muistiinpanoja (N = 36). Kaikki osatutkimusten aineistot on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena syntyi malli Lesson Study -menetelmän soveltamisesta tutkimusotteena suomalaisen koulutuksen ja kasvatuksen kentässä. Lisäksi tutkimuksen tuloksena muodostui tulkinta, millaisia ovat minäpystyvyyttä tukevat mielekkään oppimisen ja oppimisympäristön piirteet matematiikan oppiaineessa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisia näkökulmia osaamisen kehittämiseen matematiikassa mielekkäällä tavalla ja minäpystyvyyttä tukien.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine how the Lesson Study-method is applied to the study of self-efficacy and learning in the context of mathematics. The study applies the Lesson Study- method through three sub-studies, each with its own research questions. The method is also applied as a summative research approach. The substudies examine the relationship between self-efficacy and learning in mathematics from the perspectives of the teacher, the student teacher and the student. The first sub-study examines the international application of the Lesson Studymethod in the context of mathematics teaching and learning, and its features in the development of teachers’ professional competence. In the second sub-study, the Lesson Study-method is applied in the context of Finnish classroom teacher education, examining the manifestation of classroom teacher students’ academic self-efficacy in different stages of the Lesson Study-cycle. In the third sub-study, the Lesson Study method is applied to examine 6th grade students’ self-efficacy and meaningful learning. The theoretical framework of the study is based on the concept of self-efficacy, which is specifically considered in this study in relation to learning in the context of mathematics. The data for the first sub-study consists of a systematic literature review. The data for the second sub-study is collected over one academic year from three different teaching practices, using classroom teacher trainees’ experiences in mathematics learning (N=7), lesson plans (N=32), self-assessment questionnaires (N=7) and video-taped reflection discussions and observation notes (N=30). Data for the third sub-study was collected over one academic year in the context of the mathematics subject of 6th grade students. The data used are student self-assessment questionnaires (N=108), semi-structured thematic interviews (N=69) and teacher reflection discussion notes (N=36). All data from the sub-studies were analyzed using qualitative content analysis. The main outcome of the study was a model for the application of the Lesson Study-method as a research approach in the field of Finnish education and pedagogy. In addition, the study resulted in an interpretation of the characteristics of meaningful learning and learning environment in mathematics that support self-efficacy. The study offers new perspectives for the development of learning competences in mathematics in a meaningful way supporting self-efficacy.en
dc.format.extent67 + 71-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.relation.ispartofseriesActa electronica Universitatis Lapponiensis-
dc.rightscc by 4.0-
dc.titleLesson Study -menetelmän soveltaminen minäpystyvyyden kehittämisprosessissa matematiikan oppimisen kontekstissa-
dc.typedoctoralThesis
dc.type.ontasotfi=Väitöskirja|en=Doctoral Thesis|
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-337-475-1-
dc.subject.ysomatematiikka-
dc.subject.ysoosaaminen-
dc.subject.ysoopettajat-
dc.subject.ysooppiminen-
dc.subject.ysokehittäminen-
dc.subject.ysominäpystyvyys-
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|-
dc.relation.numberinseries402-
dc.relation.issn1796-6310-
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.description.accessibilityfeatureei tietoa saavutettavuudesta


Tiedostot

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot