Luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa
Tuomi, Iida; Wirén, Kiira (2021)
Tuomi, Iida
Wirén, Kiira
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032721692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032721692
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää miten alkuopetuksen luokanopettajat käsittävät luontokasvatuksen ja minkälaisia kokemuksia heillä on luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa. Asetimme tutkimuksellemme kolme pääkysymystä, joiden avulla pyrimme saamaan vastauksen tutkimustehtäväämme. Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on luontokasvatuksesta? Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on luontokasvatuksesta? Miten luokanopettajat hyödyntävät luontokasvatusta oppilaiden luontosuhteen vahvistamiseen?
Teoria pohjautuu luontokasvatukseen ja tarkastelemme sen suhdetta ympäristö- kasvatukseen ja kestävän kehityksen kasvatukseen. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluun osallistui 14 alkuopetuksen luokanopettajaa, jotka hyödyntävät opetuksessaan luontokasvatusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Luokanopettajien käsitysten mukaan luontokasvatus on luonnossa oppimista, luonnosta oppimista sekä toimimista luonnon puolesta. Luokanopettajien kokemusten mukaan luontokasvatus tukee yksilön kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, luontosuhteen muodostumista sekä oppimismotivaatiota. Lisäksi luonto- kasvatus tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön kokemuksille ja elämyksille.
Luokanopettajien kokemat haasteet luontokasvatusta hyödyntäessä liittyivät sää- olosuhteisiin ja asenteisiin. Luokanopettajat kertoivat monipuolisesti konkreettisia toimintatapoja luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa. Toimintatavoissa oli tunnistettavissa luontokasvatuksen toimintamallit: seikkailukas-vatus, tiedekasvatus ja taidekasvatus. Luontokasvatusta hyödynnettiin monipuolisesti kaikissa oppiaineissa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) mukaan oppimisympäristöinä tulisi hyödyntää luokkahuoneen lisäksi myös muita ympäristöjä, kuten koulun lähialu- eita ja muita tiloja. Toivomme, että tutkimuksemme kannustaisi luokanopettajia hyödyntämään luontokasvatusta omassa opetuksessaan ja toteuttavan osan opetusta luonnossa.
Teoria pohjautuu luontokasvatukseen ja tarkastelemme sen suhdetta ympäristö- kasvatukseen ja kestävän kehityksen kasvatukseen. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluun osallistui 14 alkuopetuksen luokanopettajaa, jotka hyödyntävät opetuksessaan luontokasvatusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Luokanopettajien käsitysten mukaan luontokasvatus on luonnossa oppimista, luonnosta oppimista sekä toimimista luonnon puolesta. Luokanopettajien kokemusten mukaan luontokasvatus tukee yksilön kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, luontosuhteen muodostumista sekä oppimismotivaatiota. Lisäksi luonto- kasvatus tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön kokemuksille ja elämyksille.
Luokanopettajien kokemat haasteet luontokasvatusta hyödyntäessä liittyivät sää- olosuhteisiin ja asenteisiin. Luokanopettajat kertoivat monipuolisesti konkreettisia toimintatapoja luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa. Toimintatavoissa oli tunnistettavissa luontokasvatuksen toimintamallit: seikkailukas-vatus, tiedekasvatus ja taidekasvatus. Luontokasvatusta hyödynnettiin monipuolisesti kaikissa oppiaineissa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) mukaan oppimisympäristöinä tulisi hyödyntää luokkahuoneen lisäksi myös muita ympäristöjä, kuten koulun lähialu- eita ja muita tiloja. Toivomme, että tutkimuksemme kannustaisi luokanopettajia hyödyntämään luontokasvatusta omassa opetuksessaan ja toteuttavan osan opetusta luonnossa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4650]