Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoiden käsityksiä työtulevaisuudesta
Taipale, Kristiina (2025)
Taipale, Kristiina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025033122430
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025033122430
Tiivistelmä
Tässä fenomenografisessa tutkimuksessa tarkastellaan Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoiden käsityksiä työtulevaisuudesta. Tutkimuksessa selvitetään myös minkälaiseksi opiskelijat mieltävät kasvatustieteellisen asiantuntijuuden, ja mikä on tutkinnon rooli tämän sekä työtulevaisuuden taustalla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kuusi Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijaa, joilla oli pääaineena yleinen kasvatustiede tai aikuiskasvatustiede. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä.
Tulosten mukaan kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoilla on pääasiassa myönteisiä odotuksia ja käsityksiä työtulevaisuutta kohtaan. Työelämään siirrytään uteliain ja odottavaisin mielin. Tutkinnon nähdään mahdollistavan laajan työkentän sekä monipuolisen ja vaihtelevan uran. Jatkuvan oppimisen nähdään olevan vahvasti läsnä työtulevaisuudessa. Asiantuntijuuden määrittely koettiin haasteelliseksi. Asiantuntijuuden nähtiin olevan sellainen asia, joka kehittyy vasta työelämässä erilaisen kokemuksen ja osaamisen myötä. Tutkinnosta koetaan saavan hyvä pohja, jolla lähteä kehittämään omaa asiantuntijuuttaan työelämässä. Kokemukset kasvatusalan tutkinnosta olivat ristiriitaisia. Vaikka opiskelijat kokevat olevansa oikealla alalla ja erityisesti sivuaineopinnot olivat tuntuneet mieluisilta ja hyödyllisiltä, samalla nousi esiin kokemuksia, siitä ettei tutkinto tarjoa tarpeeksi työelämälähtöisyyttä ja tutkinto jää hyvin abstraktiksi. Opetuksen sisällöt kaipaavat enemmän työelämälähtöisyyttä ja opiskelijat näkevät tarvetta myös toisella harjoittelulle.
Tulosten mukaan kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoilla on pääasiassa myönteisiä odotuksia ja käsityksiä työtulevaisuutta kohtaan. Työelämään siirrytään uteliain ja odottavaisin mielin. Tutkinnon nähdään mahdollistavan laajan työkentän sekä monipuolisen ja vaihtelevan uran. Jatkuvan oppimisen nähdään olevan vahvasti läsnä työtulevaisuudessa. Asiantuntijuuden määrittely koettiin haasteelliseksi. Asiantuntijuuden nähtiin olevan sellainen asia, joka kehittyy vasta työelämässä erilaisen kokemuksen ja osaamisen myötä. Tutkinnosta koetaan saavan hyvä pohja, jolla lähteä kehittämään omaa asiantuntijuuttaan työelämässä. Kokemukset kasvatusalan tutkinnosta olivat ristiriitaisia. Vaikka opiskelijat kokevat olevansa oikealla alalla ja erityisesti sivuaineopinnot olivat tuntuneet mieluisilta ja hyödyllisiltä, samalla nousi esiin kokemuksia, siitä ettei tutkinto tarjoa tarpeeksi työelämälähtöisyyttä ja tutkinto jää hyvin abstraktiksi. Opetuksen sisällöt kaipaavat enemmän työelämälähtöisyyttä ja opiskelijat näkevät tarvetta myös toisella harjoittelulle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4650]