“Kyllähän kaikki tuollainen vaihto luodaan yhdessä ja on yhteisöllinen kokemus mielestäni” : Vaihto-opiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ystävyyssuhteista opiskelijavaihdon aikana
Heikkinen, Wilma (2025)
Heikkinen, Wilma
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627795
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627795
Tiivistelmä
Moni korkeakouluopiskelija lähtee opintojensa aikana opiskelijavaihtoon ja siihen kannustetaankin korkeakoulujen puolesta. Vaihto-opiskeluun liittyy vahvasti ystävyys, sillä vaihto-opiskelijat pyrkivät luomaan uuden sosiaalisen verkoston opiskelijavaihdon aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata vaihto-opiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ystävyyssuhteista opiskelijavaihdon aikana. Näiden käsitysten ja kokemusten kautta tutkimus keskittyy myös tuomaan esiin niitä keinoja, joita oppilaitokset voisivat mahdollisesti hyödyntää vaihto-opiskelun aikaisten ystävyyssuhteiden edistämiseksi. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta puolistrukturoidusta haastattelusta. Tutkimushenkilöt olivat suomalaisten yliopistojen nykyisiä tai entisiä opiskelijoita. Tutkimus toteutettiin fenomenografisella tutkimusotteella ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla.
Tutkimustulokset jakautuivat neljään kategoriaan: ystävyyssuhteiden synty ja siihen rohkaiseminen, yhteisöllisyys, kieli ja kulttuuri sekä ystävyys opiskelijavaihdon jälkeen. Vaihto-opiskelijat näkivät ystävyyssuhteiden syntymisen tapahtuvan useissa eri paikoissa ja tilanteissa. Ystävyyssuhteiden syntyminen nähtiin pääosin helppona. Ystävyyssuhteita luotiin suurimmaksi osaksi muiden vaihto-opiskelijoiden eikä paikallisten opiskelijoiden kanssa, sillä esimerkiksi paikallisten ja vaihto-opiskelijoiden vuorovaikutusmahdollisuudet nähtiin vähäisinä. Vaihto-opiskelijat kuvasivat ystävyyssuhteiden ilmenemistä yhteisöllisyytenä, johon liittyi erityisesti yhdessäolo. Ystävyyden merkitys koettiin suureksi etenkin tuen ja seuran vuoksi. Tulosten perusteella ystävyyden merkitys muuttui opiskelijavaihdon jälkeen, sillä ystävyyssuhteiden merkitys opiskelijavaihdon jälkeen ei ole välttämättä yhtä keskeinen. Vaihto-opiskelijat kokivat ystävyyssuhteiden merkityksen suureksi myös kielen ja kulttuurin näkökulmasta, sillä ystävyyssuhteet kehittivät kielitaitoa sekä lisäsivät kulttuurista tuntemusta. Tutkimustulokset osoittivat lähtöoppilaitoksen roolin ystävyyssuhteiden rohkaisemisen suhteen vaihto-oppilaitosta pienemmäksi. Vaihto-opiskelijat toivat ilmi useita kehitysideoita oppilaitoksille ystävyyssuhteiden rohkaisemisen näkökulmasta.
Tutkimustulokset jakautuivat neljään kategoriaan: ystävyyssuhteiden synty ja siihen rohkaiseminen, yhteisöllisyys, kieli ja kulttuuri sekä ystävyys opiskelijavaihdon jälkeen. Vaihto-opiskelijat näkivät ystävyyssuhteiden syntymisen tapahtuvan useissa eri paikoissa ja tilanteissa. Ystävyyssuhteiden syntyminen nähtiin pääosin helppona. Ystävyyssuhteita luotiin suurimmaksi osaksi muiden vaihto-opiskelijoiden eikä paikallisten opiskelijoiden kanssa, sillä esimerkiksi paikallisten ja vaihto-opiskelijoiden vuorovaikutusmahdollisuudet nähtiin vähäisinä. Vaihto-opiskelijat kuvasivat ystävyyssuhteiden ilmenemistä yhteisöllisyytenä, johon liittyi erityisesti yhdessäolo. Ystävyyden merkitys koettiin suureksi etenkin tuen ja seuran vuoksi. Tulosten perusteella ystävyyden merkitys muuttui opiskelijavaihdon jälkeen, sillä ystävyyssuhteiden merkitys opiskelijavaihdon jälkeen ei ole välttämättä yhtä keskeinen. Vaihto-opiskelijat kokivat ystävyyssuhteiden merkityksen suureksi myös kielen ja kulttuurin näkökulmasta, sillä ystävyyssuhteet kehittivät kielitaitoa sekä lisäsivät kulttuurista tuntemusta. Tutkimustulokset osoittivat lähtöoppilaitoksen roolin ystävyyssuhteiden rohkaisemisen suhteen vaihto-oppilaitosta pienemmäksi. Vaihto-opiskelijat toivat ilmi useita kehitysideoita oppilaitoksille ystävyyssuhteiden rohkaisemisen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4604]