"Älä ole huolissasi! Kyllä minä pärjään!" Lapsuuden representaatiot mikrotasolla Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -kirjan Peppi-hahmossa
Kokko, Anna (2025)
Kokko, Anna
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728982
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728982
Tiivistelmä
Tämä tutkimus selvittää lapsuuden representoitumista mikrotasolla Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -kirjan Peppi-hahmossa. Aineiston valinta perustui sekä henkilökohtaisiin syihin, että aineiston ajankohtaisuuteen. Peppi-kirjat ja Peppi hahmona ovat olleet läsnä elämässäni lapsesta asti. Pepin itsenäisyys, nokkeluus, rohkeus ja vahvuus ovat kiehtoneet ja kiinnostaneet minua pitkään. Aineisto on ajankohtainen siksi, että ensimmäisen Peppi-kirjan julkaisusta tulee tänä vuonna kuluneeksi 80 vuotta. Vaikka Peppi-kirjoilla on jo pitkä historia takanaan, kirjoja luetaan edelleen ja niistä tehdään uusia versioita ja painoksia.
Tulevana luokanopettajana haluan edistää ja kehittää lasten lukutaitoa sekä innostaa heitä lukemisen pariin. Minua kiinnostaa lasten lukemat kirjat, ja minkälaisia hahmoja ja maailmoita kirjoissa kuvataan ja esitellään. Näistä pohdinnoista ja mielenkiinnostani Peppi-kirjoja kohtaan muodostui tutkimusongelmani: millaisia lapsuuden representaatioita ilmenee mikrotasolla Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -kirjan Peppi-hahmossa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Bronfenbrennerin (1979) systeemiteoriaan. Metodologisena lähestymistapana toimii konstruktiivinen representaatiotutkimus. Aineiston analyysissä on käytetty apuna lähiluvun menetelmää sekä representaatioanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Pepin lapsuus representoituu itsenäisenä, toimeliaana, ristiriitaisena ja inhimillisenä.
Tulevana luokanopettajana haluan edistää ja kehittää lasten lukutaitoa sekä innostaa heitä lukemisen pariin. Minua kiinnostaa lasten lukemat kirjat, ja minkälaisia hahmoja ja maailmoita kirjoissa kuvataan ja esitellään. Näistä pohdinnoista ja mielenkiinnostani Peppi-kirjoja kohtaan muodostui tutkimusongelmani: millaisia lapsuuden representaatioita ilmenee mikrotasolla Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -kirjan Peppi-hahmossa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Bronfenbrennerin (1979) systeemiteoriaan. Metodologisena lähestymistapana toimii konstruktiivinen representaatiotutkimus. Aineiston analyysissä on käytetty apuna lähiluvun menetelmää sekä representaatioanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Pepin lapsuus representoituu itsenäisenä, toimeliaana, ristiriitaisena ja inhimillisenä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4650]