”En tiiä missä olisin ilman JOPOa” JOPO-luokka aikuisten, entisten oppilaiden kokemuksissa
Paanila, Merja (2025)
Paanila, Merja
Lapin yliopisto
2025
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041729162
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041729162
Tiivistelmä
Tässä gradussa tutkin JOPO-toiminnan merkitystä entisten JOPO-oppilaiden elämänkulussa. JOPO tarkoittaa Joustavaa perusopetusta, josta tässä tutkielmassa käytetään vakiintunutta nimitystä JOPO. JOPO on syrjäytymisriskissä oleville nuorille rakennettu tukitoimi, joustava tapa käydä koulua. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jolla on tarkoitus rakentaa tärkeää tietoa siitä, mitä JOPO merkitsee pitkällä aikavälillä.
Aineisto koostuu kahdeksan nuoren aikuisen teemahaastatteluista. Aikuisten kokemuksia JOPO-opiskelusta on tutkittu hyvin vähän. JOPOn tavoitteena on ehkäistä syrjäytymistä myös peruskoulun jälkeen sekä sitouttaa työelämään, joten tutkimukseni tuottaa omalta osaltaan arvokasta tietoa siitä, mitä JOPO-toiminnalla saadaan aikaan. Aineiston analyysi on fenomenologinen.
JOPO-luokka näyttäytyi haastateltujen elämässä käänteentekevänä. Ennen JOPO-luokkaa haastateltavien elämässä oli ollut läsnä useita syrjäytymisen riskitekijöitä. Tutkimuksessa myönteisen muutoksen keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat vahva sosiaalinen tuki sekä JOPOn käytännönläheinen ja joustava pedagoginen toimintamalli. JOPO oppimisympäristönä mahdollisti yksilöllisten tarpeiden huomioimisen, käytännönläheisen työelämäpainotteisen oppimisen sekä tiiviimmät vuorovaikutussuhteet, jotka yhdessä tukivat nuorten kiinnittymistä opintoihin.
Tutkimukseni osoittaa, että JOPO voi olla erittäin merkittävä suunnan muuttaja nuoren koulupolulla ja elämänkulussa saaden aikaan huomattavaa muutosta, vaikka lähtötilanne olisi vakava. JOPO-toiminta on tärkeä osa suomalaista peruskoulujärjestelmää, ja sitä kannattaa edelleen jatkaa ja kehittää.
Aineisto koostuu kahdeksan nuoren aikuisen teemahaastatteluista. Aikuisten kokemuksia JOPO-opiskelusta on tutkittu hyvin vähän. JOPOn tavoitteena on ehkäistä syrjäytymistä myös peruskoulun jälkeen sekä sitouttaa työelämään, joten tutkimukseni tuottaa omalta osaltaan arvokasta tietoa siitä, mitä JOPO-toiminnalla saadaan aikaan. Aineiston analyysi on fenomenologinen.
JOPO-luokka näyttäytyi haastateltujen elämässä käänteentekevänä. Ennen JOPO-luokkaa haastateltavien elämässä oli ollut läsnä useita syrjäytymisen riskitekijöitä. Tutkimuksessa myönteisen muutoksen keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat vahva sosiaalinen tuki sekä JOPOn käytännönläheinen ja joustava pedagoginen toimintamalli. JOPO oppimisympäristönä mahdollisti yksilöllisten tarpeiden huomioimisen, käytännönläheisen työelämäpainotteisen oppimisen sekä tiiviimmät vuorovaikutussuhteet, jotka yhdessä tukivat nuorten kiinnittymistä opintoihin.
Tutkimukseni osoittaa, että JOPO voi olla erittäin merkittävä suunnan muuttaja nuoren koulupolulla ja elämänkulussa saaden aikaan huomattavaa muutosta, vaikka lähtötilanne olisi vakava. JOPO-toiminta on tärkeä osa suomalaista peruskoulujärjestelmää, ja sitä kannattaa edelleen jatkaa ja kehittää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4793]