Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä videopeleistä pedagogisena työkaluna
Käsmä, Iikka; Väätäinen, Eetu (2025)
Käsmä, Iikka
Väätäinen, Eetu
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041829177
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041829177
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja käsityksiä luokanopettajilla on videopelien käytöstä opetuksessa sekä millaisia hyötyjä ja haasteita niiden käyttöön liittyy. Lisäksi tarkastelimme, missä oppiaineissa ja tilanteissa videopelejä hyödynnetään ja mitkä tekijät vaikuttavat niiden käyttöön. Tutkimuksessa käsitellään kaikkien videopelien opetuskäyttöä, mikä tarkoittaa, että tutkimuksessa on huomioitu oppimispelien lisäksi myös viihteelliset videopelit.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselomakkeella kevään 2024 aikana. Kyselylomake koostui pääosin avoimista kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui yhdeksäntoista luokanopettajaa. Analysoimme aineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Analyysin kaikissa vaiheissa aineistomme tiivistyi ja lopulta muodostimme aineistosta kolme pääluokkaa, jotka ovat videopelien opetuskäyttöön vaikuttavat tekijät ja sen kehittäminen, videopelien opetuskäytön hyödyt ja haasteet sekä videopelien käyttäminen ja soveltaminen koulussa. Nämä pääluokat muodostavat tutkimustulostemme teemat.
Tuloksistamme kävi ilmi, että luokanopettajien välillä on eroja videopelien opetuskäytössä ja siinä, miten he suhtautuvat videopeleihin. Tulostemme mukaan videopelien opetuskäytöllä on opettajien mukaan niin hyviä kuin huonojakin puolia. Nämäkin näkemykset vaihtelevat opettajan mukaan.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselomakkeella kevään 2024 aikana. Kyselylomake koostui pääosin avoimista kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui yhdeksäntoista luokanopettajaa. Analysoimme aineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Analyysin kaikissa vaiheissa aineistomme tiivistyi ja lopulta muodostimme aineistosta kolme pääluokkaa, jotka ovat videopelien opetuskäyttöön vaikuttavat tekijät ja sen kehittäminen, videopelien opetuskäytön hyödyt ja haasteet sekä videopelien käyttäminen ja soveltaminen koulussa. Nämä pääluokat muodostavat tutkimustulostemme teemat.
Tuloksistamme kävi ilmi, että luokanopettajien välillä on eroja videopelien opetuskäytössä ja siinä, miten he suhtautuvat videopeleihin. Tulostemme mukaan videopelien opetuskäytöllä on opettajien mukaan niin hyviä kuin huonojakin puolia. Nämäkin näkemykset vaihtelevat opettajan mukaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4650]