Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poikkeuksellisuutta, ahkeruutta ja rohkaisua – ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisen diskurssit mediassa julkaistuissa henkilöhaastatteluissa

Leed, Sara (2025)

 
Avaa tiedosto
Leed_Sara.pdf (632.4Kt)
Lataukset: 


Leed, Sara
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042029282
Tiivistelmä
Ei-ylioppilastaustaiset opiskelijat ovat yliopistoissa edelleen harvinaisuus, vaikka muodolliset esteet ammattikoulusta yliopistoon hakeutumiselle ovat poistuneet jo lähes kolme vuosikymmentä sitten. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisen merkityksellistämistä mediassa diskurssianalyyttisen tutkimusotteen avulla. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia diskursseja ei-ylioppilastaustaisten yliopisto-opiskelijoiden henkilöhaastatteluissa esiintyy. Aineistoni koostuu kahdeksasta henkilöhaastattelusta, jotka on julkaistu kuudessa eri uutismediassa vuosina 2017–2023. Aineistossa korostuu kolme päädiskurssia: poikkeuksellisuusdiskurssi, ahkeruusdiskurssi ja rohkaisudiskurssi. Nämä diskurssit rakentavat ristiriitaista kuvaa ei-ylioppilaiden mahdollisuuksista menestyä yliopistojen opiskelijavalinnoissa ja yliopisto-opinnoissa. Poikkeuksellisuus- ja ahkeruusdiskurssit kuvaavat ammattikoulusta yliopistoon hakeutumista pääosin harvinaiseksi ja vaativaksi reitiksi, joka edellyttää ei-ylioppilaalta merkittävää ponnistelua. Rohkaisudiskurssi puolestaan tuo esiin mahdollisuuksia ja onnistumisenkokemuksia, jotka voivat kannustaa ei-ylioppilaita hakeutumaan akateemisiin korkeakouluopintoihin. Ristiriitaisesta viestinnästä huolimatta rohkaisevan puheen rooli on aineistossa keskeinen, sillä myös poikkeuksellisuus- ja ahkeruusdiskurssit sisältävät jonkin verran mahdollisuuksia ja onnistumisia kuvaavia merkityksellistämisentapoja. Aiempaan tutkimukseen nojaten on silti syytä olettaa, että median välittämä ristiriitainen viesti voi vaikuttaa siten, että ei-ylioppilaat näkevät yliopistoon hakeutumisen riskialttiina ja haastavana jatkokoulutusvaihtoehtona.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4650]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste