Luokanopettajien näkemyksiä työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä
Liukkonen, Veera; Niemelä, Katariina (2025)
Liukkonen, Veera
Niemelä, Katariina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229452
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229452
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on merkittävä tekijä sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Luokanopettajien työhyvinvointi on merkityksellinen monestakin syystä. Työhyvinvointi koskee luokanopettajien lisäksi myös koko kouluyhteisöä, ja työhyvinvoinnin edistäminen ei vaikuta vain luokanopettajaan yksilönä vaan myös esimerkiksi oppilaisiin. Viimeisimmän opetussuunnitelman myötä luokanopettajien työhyvinvointi on heikentynyt. Luokanopettajien työhyvinvoinnin edistäminen on tärkeää opettajan itsensä, oppilaiden, kouluyhteisön ja yhteiskunnan kannalta.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät työhyvinvointia ja millaisista tekijöistä työhyvinvointi heidän mukaansa koostuu. Lisäksi tutkielmamme tavoitteena on selvittää luokanopettajien näkemyksiä työhyvinvoinnin edistämisestä. Tutkimuksessa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: ”Mitä työhyvinvointi on ja mistä se koostuu luokanopettajien mukaan?” ja ”Miten työhyvinvointia voi edistää luokanopettajien näkökulmasta?”.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu hyvinvoinnin ja työhyvinvoinnin määritelmille, erilaisille työhyvinvointia koskeville malleille sekä aikaisempaa opettajien työhyvinvointia koskevaan tutkimukseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, johon vastasi 24 luokanopettajaa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan luokanopettajat määrittelevät työhyvinvoinnin työssä viihtymisenä ja jaksamisena. Luokanopettajat näkevät työhyvinvoinnin koostuvan työympäristöstä, yhteistyöstä ja luokanopettajan omasta toiminnasta. Tuloksista käy myös ilmi, että luokanopettajien työhyvinvointia voi edistää päätöksenteolla, johtajuudella, sosiaalisilla suhteilla, työelämätaidoilla ja kokonaisvaltaisella hyvinvoinnilla. Tuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajien työhyvinvoinnin edistämiseen sekä yksilötasolla että yhteiskuntatasolla.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät työhyvinvointia ja millaisista tekijöistä työhyvinvointi heidän mukaansa koostuu. Lisäksi tutkielmamme tavoitteena on selvittää luokanopettajien näkemyksiä työhyvinvoinnin edistämisestä. Tutkimuksessa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: ”Mitä työhyvinvointi on ja mistä se koostuu luokanopettajien mukaan?” ja ”Miten työhyvinvointia voi edistää luokanopettajien näkökulmasta?”.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu hyvinvoinnin ja työhyvinvoinnin määritelmille, erilaisille työhyvinvointia koskeville malleille sekä aikaisempaa opettajien työhyvinvointia koskevaan tutkimukseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, johon vastasi 24 luokanopettajaa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan luokanopettajat määrittelevät työhyvinvoinnin työssä viihtymisenä ja jaksamisena. Luokanopettajat näkevät työhyvinvoinnin koostuvan työympäristöstä, yhteistyöstä ja luokanopettajan omasta toiminnasta. Tuloksista käy myös ilmi, että luokanopettajien työhyvinvointia voi edistää päätöksenteolla, johtajuudella, sosiaalisilla suhteilla, työelämätaidoilla ja kokonaisvaltaisella hyvinvoinnilla. Tuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajien työhyvinvoinnin edistämiseen sekä yksilötasolla että yhteiskuntatasolla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4650]