Etnografinen tutkimus välittävän kohtaamisen merkityksistä lapsen turvallisuuden vahvistamisessa - havaintoja lasten ja kasvattajien kohtaamisista varhaiskasvatuksen arjen aamuissa
Enckell, Ketsia (2025)
Enckell, Ketsia
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042129328
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042129328
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa esitettiin havainnointitilanteita lasten ja kasvattajien välisistä kohtaamisista päiväkodin arjen aamuissa. Tutkimuksessa tutkittiin välittävän kohtaamisen piirteitä ja niiden merkityksiä lapsen turvallisuudentunteen rakentumisessa. Varhaislapsuus rakentuu kohtaamisista jaetussa sosiaalisessa todellisuudessa, jotka ovat elintärkeitä lapsen kehitykselle. Lapsen turvallisuus rakentuu ihmisten välisissä suhteissa, joka vahvistaa ihmisenä ja elämässä olemista. Kohtaamiset näyttäytyvät rakentuvan kasvattajan toiminnassa olemisen, tekojen ja vuorovaikutuksen laatuina, johon vaikuttivat kontekstuaaliset lainalaisuudet. Välittävän kohtaamisen merkitystä lapsen turvallisuudentunteen rakentumisen näkökulmista on tutkittu suomalaisessa varhaiskasvatuksen kontekstissa vähän. Tutkimus laajentaa välittämisen mallintamista käytännön piirtein. Tutkimustyö toteutettiin etnografisesti, käyttäen metodeina havainnointia ja kasvattajien kanssa käytyjä keskusteluja. Tutkimusmetodin osana käytettiin havainnointikehikkoa kohtaamisista Rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen (NVC) – mallia. Mallin tavoite on ihmissuhteissa yhteyden vahvistaminen, jota sovellettiin pääosin välittämisen etiikan- ja kiintymyssuhdeteorioiden viitekehyksiin. Tutkimuksen perusteella välittävän kohtaamisen kokonaisvaltaisuutta rajoitti päiväkotiaamujen hektisyys kuten lapsiryhmän koko suhteessa kasvattajien määrään. Lapsilta ei ehditty erikseen kysyä kuulumisia aamujen aikana, joka ei ole harmoniassa välittävän kohtaamisen kanssa. Havainnoinnin mukaan kasvattajat pitivät huolta lasten fyysisten tarpeiden täyttämisestä, joka on tärkeää. Kasvattajat tiedostivat lasten turvallisuudentunteen vahvistamiseen liittyviä tekijöitä ja lasten kohtaamisiin liittyvää pulmallisuutta aamuisin. Kasvattajien ja lasten vuorovaikutustilanteet osoittautuivat lyhytkestoisiksi, inhimillisistä syistä, lukuun ottamatta muutamia tilanteita, kun paikalla oli vähemmän lapsia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4650]