Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien näkemyksiä kaveritaidoista ja niiden opettamisesta alkuopetuksen liikuntatunneilla

Pakkala, Viivi (2025)

 
Avaa tiedosto
Pakkala_Viivi .pdf (512.7Kt)
Lataukset: 


Pakkala, Viivi
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728933
Tiivistelmä
Kaveritaidot ovat opittavissa olevia sosioemotionaalisia taitoja, jotka ovat keskeinen puheenaihe koulumaailmassa. Niiden puutteet voivat vaikeuttaa muun muassa ryhmänhallintaa ja opetusta sekä heikentää lapsen kokemusmaailmaa itsestä sosiaalisena vuorovaikuttajana. Pro gradu -tutkielmassani tutkin opettajien näkemyksiä kaveritaidoista ja niiden merkityksestä ja opettamisesta alkuopetuksen liikuntatunneilla. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu kaveritaitojen määrittelystä. Lisäksi teoreettinen viitekehys koostuu siitä, miten kaveritaitoja voidaan tukea ja harjoitella alkuopetuksen liikuntatunneilla sekä, mikä merkitys niiden harjoittamisella on. Kaveritaidoilla tarkoitan tutkimuksessani tunnetaitojen, tunteiden säätelyn ja sosioemotionaalisten taitojen kokonaisuutta.

Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Hyödynsin aineiston hankinnassa teemahaastattelua. Tutkimukseeni osallistui kuusi opettajaa, jotka opettavat vuosiluokkien 1–2 liikuntatunteja. Tutkimus tuo esiin heidän näkemyksiään tutkittavasta aiheesta. Aineiston analyysissa olen hyödyntänyt teemoittelua.

Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaveritaidot ovat keskeisiä sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja, joita tarvitaan läpi elämän. Opettajien mukaan näiden taitojen opettaminen on tärkeää alkuopetuksessa, sillä oppilaiden välillä on suuria eroja taitojen omaksumisessa. Suunnitelmallisella ja systemaattisella harjoittelulla voidaan vahvistaa kaveritaitoja, tasoittaa oppilaiden välisiä tasoeroja sekä edistää itsenäistä toimijuutta. Tulokset osoittivat, että kaveritaitojen harjoittelu integroituu luonnolliseksi osaksi liikuntatunteja. Liikuntatuntien monipuoliset ryhmätilanteet harjoittavat opettajien mukaan lapsen taitoa toimia vastuullisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisten ihmisten kanssa. Haastateltavien mukaan arjen tilanteet, joissa harjoitellaan kaveritaitoja luovat pysyviä muistijälkiä ja auttavat taitojen siirtymistä osaksi päivittäistä toimintaa.

Haastateltavat kuvailivat, että alkuopetusikäisten oppilaiden kanssa myös opettajalla on oltava valmiudet omissa kaveritaidoissaan. Laadukas kaveritaitojen harjoittelu edellyttää opettajalta esimerkiksi oman toiminnan reflektointia, aikaa ja harkittuja pedagogisia valintoja. Lisäksi kaveritaitojen harjoitteluun vaikuttavat opettajien mukaan koulun toimintakulttuuri ja käytettävissä olevat resurssit. Tuloksista käy ilmi, että hyvinvointi edellyttää taitoa toimia itsensä ja muiden kanssa. Haastateltavien mukaan tämä taito edistää sopeutumista sosiaaliseen ympäristöön sekä pitkällä tähtäimellä yhteisöön ja yhteiskuntaan kasvamista. Tutkimus toi uutta tietoa siitä, mistä kaveritaidot koostuvat ja millainen merkitys niiden opettamisella on. Lisäksi tutkimus havainnollisti asioita, joita kaveritaitojen harjoittelussa tulee huomioida alkuopetuksen liikuntatunneilla. Tuloksia voidaan hyödyntää kaveritaitojen kehittämiseen alkuopetuksessa sekä niiden kokonaisvaltaisen merkityksen ymmärtämisessä
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4650]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste