Näin Meilläpäin. Taideperustainen toimintatutkimus osallistamisesta kulttuuriperinnön tuottamiseen ja taltioimiseen
Aurala, Minna (2025)
Aurala, Minna
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042430473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042430473
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani osallistamisen ilmenemismuotoja Näin Meilläpäin -valokuvaprojektissa. Projekti on toteutettu osana OpenDigiTaito -hanketta, jonka tavoitteena on opettajankouluttajien digipedagogisten taitojen kehittäminen. Tutkimustehtäväni on taideperustaisen toiminnan kehittäminen, jossa peruskoululaisia osallistetaan kulttuuriperinnön tuottamiseen ja taltioimiseen. Tutkimukseni menetelmällisenä lähestymistapana käytän taideperustaista toimintatutkimusta. Aineisoni muodostuu toiminnan kirjallisista ja kuvallisista dokumenteista, sekä havainnoista, joita keräsin tutkimuspäiväkirjaani. Analysoin erityisesti opetuksen suunnittelua ja toteutusta käyttäen tukenani osallistajilta ja osallistujilta kerättyä palautetta.
Tutkimukseni osoittaa, että taideperustainen toiminta, kuten valokuvaus tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia kulttuuriperinnön tuottamiseen ja taltioimiseen osallistavan toiminnan toteutukselle. Valokuva näyttäytyi osallistavana ja oppilaille merkityksellisenä kertomisen, sekä kuulluksi tulemisen välineenä. Tutkimuksessani käy ilmi, että jaetut tavoitteet ovat ehtona osallistavan toiminnan onnistumiselle. Tavoitteiden ja toiminnan muodostamiseen tarvitaan ennakoivaa viestintää ja selkeää roolien jakamista. Tutkimuksessani korostuu opettajan ja oppilaan välinen valtasuhde. Osallistaja eli opettaja näyttäytyy vallankäyttäjänä, joka haastaa tai edesauttaa osallistavan toiminnan toteutusta. Edistäessään osallistamista opettaja huolehtii oppilaille tarvittavat tiedot ja taidot, sekä tarjoaa mahdollisuuden itsenäiselle vallankäytölle taiteellisen tekemisen parissa.
Tutkimukseni osoittaa, että taideperustainen toiminta, kuten valokuvaus tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia kulttuuriperinnön tuottamiseen ja taltioimiseen osallistavan toiminnan toteutukselle. Valokuva näyttäytyi osallistavana ja oppilaille merkityksellisenä kertomisen, sekä kuulluksi tulemisen välineenä. Tutkimuksessani käy ilmi, että jaetut tavoitteet ovat ehtona osallistavan toiminnan onnistumiselle. Tavoitteiden ja toiminnan muodostamiseen tarvitaan ennakoivaa viestintää ja selkeää roolien jakamista. Tutkimuksessani korostuu opettajan ja oppilaan välinen valtasuhde. Osallistaja eli opettaja näyttäytyy vallankäyttäjänä, joka haastaa tai edesauttaa osallistavan toiminnan toteutusta. Edistäessään osallistamista opettaja huolehtii oppilaille tarvittavat tiedot ja taidot, sekä tarjoaa mahdollisuuden itsenäiselle vallankäytölle taiteellisen tekemisen parissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4646]