Opettajaopiskelijoiden käsityksiä valmiuksistaan terveyskasvattajina
Hänninen, Elina (2025)
Hänninen, Elina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042731491
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042731491
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani ensisijaisesti luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä heidän valmiuksistaan tulevina terveyskasvattajina. Terveyskasvatus voidaan nähdä olennaisena osana lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä. Opettajat ovat vahvasti osana lasten ja nuorten arkea ja voivat kohdata monenlaisia terveyskasvatuksellisia haasteita kouluissa. Oppilaita on tärkeää ohjata toimimaan terveyttä edistävästi, jotta terveydellisiä haasteita voidaan ennakoida. Tutkin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan roolista terveyskasvattajana ja sitä, miten he kehittäisivät luokanopettajakoulutusta terveyskasvatuksen osa-alueella.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu terveyden, hyvinvoinnin, ja terveyskasvatuksen näkökulmista. Terveyskasvatus määritellään tässä tutkimuksessa laajasti käsittäen päihde- ja pelikasvatuksen, seksuaalikasvatuksen, liikuntakasvatuksen sekä ravitsemusta ja unta käsittelevän kasvatuksen. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Hyödynsin aineiston hankinnan metodina teemahaastattelua. Tutkimukseni sisältää kuuden tutkimushenkilön näkemyksiä tutkimastani aiheesta. Tutkimushenkilöt ovat maisterivaiheen opiskelijoita luokanopettajakoulutuksessa Lapin yliopistossa. Tutkimushenkilöt ovat suorittaneet eri sivuaineita, joista yksi on suorittanut terveystiedon pitkän sivuaineen. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt teemoittelua.
Opettajaopiskelijoiden käsitykset valmiuksistaan terveyskasvattajina voitiin jakaa opettajan sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin. Sisäisiä tekijöitä olivat muun muassa tietotaito ja osaaminen. Nämä nähtiin tärkeänä osana terveyskasvattajan valmiuksia. Riittävä tieto tarjoaa opiskelijoiden mukaan varmuutta, vaikuttavuutta ja osaamista terveyskasvatukseen. Ulkoisia tekijöitä olivat muun muassa luokanopettajakoulutuksen tarjoama konkretia ja lähestymistavat, jotka näkyvät opettajaopiskelijoiden mukaan erityisesti puheeksi ottamisen taitona, didaktiikkana ja eri-ikäisten lasten huomiointina. Luokanopettajaopiskelijoiden mukaan terveyskasvatukseen tulisi panostaa entistä enemmän jo opettajakoulutuksen aikana, jotta sitä voitaisiin tarjota tehokkaasti lapsille ja nuorille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu terveyden, hyvinvoinnin, ja terveyskasvatuksen näkökulmista. Terveyskasvatus määritellään tässä tutkimuksessa laajasti käsittäen päihde- ja pelikasvatuksen, seksuaalikasvatuksen, liikuntakasvatuksen sekä ravitsemusta ja unta käsittelevän kasvatuksen. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Hyödynsin aineiston hankinnan metodina teemahaastattelua. Tutkimukseni sisältää kuuden tutkimushenkilön näkemyksiä tutkimastani aiheesta. Tutkimushenkilöt ovat maisterivaiheen opiskelijoita luokanopettajakoulutuksessa Lapin yliopistossa. Tutkimushenkilöt ovat suorittaneet eri sivuaineita, joista yksi on suorittanut terveystiedon pitkän sivuaineen. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt teemoittelua.
Opettajaopiskelijoiden käsitykset valmiuksistaan terveyskasvattajina voitiin jakaa opettajan sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin. Sisäisiä tekijöitä olivat muun muassa tietotaito ja osaaminen. Nämä nähtiin tärkeänä osana terveyskasvattajan valmiuksia. Riittävä tieto tarjoaa opiskelijoiden mukaan varmuutta, vaikuttavuutta ja osaamista terveyskasvatukseen. Ulkoisia tekijöitä olivat muun muassa luokanopettajakoulutuksen tarjoama konkretia ja lähestymistavat, jotka näkyvät opettajaopiskelijoiden mukaan erityisesti puheeksi ottamisen taitona, didaktiikkana ja eri-ikäisten lasten huomiointina. Luokanopettajaopiskelijoiden mukaan terveyskasvatukseen tulisi panostaa entistä enemmän jo opettajakoulutuksen aikana, jotta sitä voitaisiin tarjota tehokkaasti lapsille ja nuorille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4645]