"Open pitää osoittaa välittävänsä oppilaasta": Luokanopettajien keinoja haastavan käyttäytymisen ehkäisemiseen ja vuorovaikutussuhteen edistämiseen
Välimaa, Senni (2024)
Välimaa, Senni
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933654
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933654
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, mitä on oppilaan haastava käytös ja miten sitä voi ehkäistä. Toisena tarkastelukohteena on luokanopettajien käsityksiä hyvästä vuorovaikutussuhteesta oppilaan kanssa, ja sen edistämisestä. Tutkielman aineisto kerättiin sähköisenä kyselylomakkeena. Olen valinnut fenomenografian tutkimukseni metodiksi. Sen lähtökohtana ovat ihmisten käsitykset. Tutkielman luotettavuus rakentuu huolellisesti valitulle lähdekirjallisuudelle sekä tutkimusprosessin eri vaiheiden tarkalle kuvaamiselle.
Tutkielman viitekehyksessä avaan aluksi oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Tämän jälkeen avaan opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusasetelma vaikuttaa siihen, mistä näkökulmasta aihetta tutkitaan. Tutkimuksessani tarkastelen opettajan näkökulmia aiheista. Henkilön subjektiiviset käsitykset ja kokemukset vaikuttavat aina käsitteen määrittelyihin.
Tutkielman tulosten mukaan haastavaa käyttäytymistä on asetettujen sääntöjen rikkominen ja toimiminen vastoin opettajan ohjeita. Vuorovaikutussuhdetta edistäviä tekijöitä ovat muiden muassa kunnioittava kohtaaminen ja kommunikaatio. Opettajan aito läsnäolo koululuokassa ja positiivinen vahvistaminen koettiin luokanopettajien mielestä keskeisiksi tekijöiksi ehkäistä oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Nämä samat tekijät esiintyivät myös vuorovaikutussuhteen edistämisen keinoissa. Tutkielma vahvistaa omalta osaltaan aiempien tutkimusten käsityksiä opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen tärkeydestä, ja on huomattava, että opettajan toiminta erilaisissa tilanteissa vaikuttaa vahvasti opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen kehittymiseen
Tutkielman viitekehyksessä avaan aluksi oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Tämän jälkeen avaan opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusasetelma vaikuttaa siihen, mistä näkökulmasta aihetta tutkitaan. Tutkimuksessani tarkastelen opettajan näkökulmia aiheista. Henkilön subjektiiviset käsitykset ja kokemukset vaikuttavat aina käsitteen määrittelyihin.
Tutkielman tulosten mukaan haastavaa käyttäytymistä on asetettujen sääntöjen rikkominen ja toimiminen vastoin opettajan ohjeita. Vuorovaikutussuhdetta edistäviä tekijöitä ovat muiden muassa kunnioittava kohtaaminen ja kommunikaatio. Opettajan aito läsnäolo koululuokassa ja positiivinen vahvistaminen koettiin luokanopettajien mielestä keskeisiksi tekijöiksi ehkäistä oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Nämä samat tekijät esiintyivät myös vuorovaikutussuhteen edistämisen keinoissa. Tutkielma vahvistaa omalta osaltaan aiempien tutkimusten käsityksiä opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen tärkeydestä, ja on huomattava, että opettajan toiminta erilaisissa tilanteissa vaikuttaa vahvasti opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen kehittymiseen
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4646]