Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät kouluarjessa: Fenomenografinen tutkimus ala-asteen opettajien kokemuksista

Rapo, Janita (2025)

 
Avaa tiedosto
Rapo_Janita.pdf (957.1Kt)
Lataukset: 


Rapo, Janita
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033717
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia kokemuksia ala-asteen opettajilla on vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä ja niiden käyttämisestä kouluarjessa. Pääkysymys tutkimuksessani oli: millaisia kokemuksia opettajilla on erilaisten kommunikaatiokeinojen käyttämisestä ala-aste opetuksessa? Kokemuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa koettua asiaa. Tutkimuksen aihe on tärkeä, koska vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien tarve kouluikäisten keskuudessa on kasvanut.

Tutkimukseni on aineistolähtöinen laadullinen tutkimus ja aineistonhankintamenetelmänä siinä on käytetty sosiaalisessa mediassa jaettua kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen ovat voineet vastata opettajat ympäri Suomea. aineiston analyysissä on käytetty fenomenografista analyysitapaa.

Tutkimuksen mukaan opettajilla oli hyvin eriäviä kokemuksia vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien käyttämisestä. Kokemuksia oli positiivisia ja negatiivisia. Useassa vastauksessa korostui koulutuksen ja kokemuksen tärkeys siinä millaiselta vaihtoehtoisten kommunikaatiokeinojen käyttäminen tuntuu. Opettajien kokemuksissa tärkeänä koettiin yhteistyö kodin kanssa ja lapsen tukeminen vaihtoehtoisten kommunikaatiokeinojen käyttämisessä myös kotiympäristössä. Osa opettajista koki, että heillä ei ollut mahdollisuutta toteuttaa vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien käyttöä niin hyvin kun olisivat halunneet, sillä resurssit ovat liian vähäisiä. Henkilökuntaa tarvittaisiin enemmän sekä työaikaa vaihtoehtoisten kom-munikaatiokeinojen materiaalien valmistelemiseen sekä niiden käytön opettelemiseen
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4646]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste