Generatiivisen tekoälyn vaikutukset asiantuntijatyöhön: työprosessien ja ammatti-identiteetin muutoksia
Pyky, Kalle (2025)
Pyky, Kalle
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536933
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536933
Tiivistelmä
Tekoälyn kehitys on muuttanut työelämää merkittävästi, ja erityisesti generatiivisen tekoälyn sovellukset ovat laajentaneet työn automatisoinnin mahdollisuuksia. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee generatiivisen tekoälyn vaikutuksia asiantuntijatyöhön, keskittyen työprosessien ja ammatti-identiteetin muutoksiin. Tavoitteena on analysoida, miten tekoäly muokkaa asiantuntijoiden työtä, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita sen käyttöön liittyy sekä miten asiantuntijat itse kokevat sen vaikutukset omaan identiteettiinsä ja työrooliinsa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus ja tieto rakentuvat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tässä yhteydessä asiantuntijoiden käsityksiä tekoälyn merkityksestä työssään tarkastellaan osana laajempaa teknologista muutosta. Tutkielmassa analysoidaan, kuinka asiantuntijat ajattelevat generatiivisen tekoälyn roolista työssään 3 nähdäänkö se työkaluna, joka vahvistaa asiantuntijuutta, vai uhkana, joka muuttaa perinteisiä työtehtäviä ja identiteettejä.
Tutkimuksen aineisto koostuu laadullisista haastatteluista, joissa kartoitetaan asiantuntijoiden kokemuksia tekoälyn hyödyntämisestä työssään. Aineiston analyysissa hyödynnetään teema- analyysiä, jonka avulla tunnistetaan keskeiset teemat tekoälyn käyttöönottoon ja vaikutuksiin liittyen. Tulokset osoittavat, että generatiivinen tekoäly muuttaa asiantuntijatyötä monin tavoin: se voi tehostaa työprosesseja, mutta samalla muokata työn sisältöä ja tuoda uusia osaamisvaatimuksia. Lisäksi tekoälyn käyttö vaikuttaa asiantuntijoiden ammatti-identiteettiin. Tekoälyn nähdään mahdollistava työssä kehittymisen ja siten sen koetaan vahvistavan omaa asiantuntemusta.
Tutkielma tarjoaa uutta tietoa tekoälyn ja asiantuntijatyön suhteesta sekä tekoälyn tuomista mahdollisuuksista ja haasteista. Tulokset tukevat organisaatioita tekoälyn vastuullisessa käyttöönotossa ja sen integroimisessa asiantuntijatyöhön tavalla, joka tukee työntekijöiden osaamista ja hyvinvointia. Tutkimus nostaa esiin myös tarpeen jatkotutkimukselle tekoälyn pitkän aikavälin vaikutuksista työelämän muutoksiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus ja tieto rakentuvat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tässä yhteydessä asiantuntijoiden käsityksiä tekoälyn merkityksestä työssään tarkastellaan osana laajempaa teknologista muutosta. Tutkielmassa analysoidaan, kuinka asiantuntijat ajattelevat generatiivisen tekoälyn roolista työssään 3 nähdäänkö se työkaluna, joka vahvistaa asiantuntijuutta, vai uhkana, joka muuttaa perinteisiä työtehtäviä ja identiteettejä.
Tutkimuksen aineisto koostuu laadullisista haastatteluista, joissa kartoitetaan asiantuntijoiden kokemuksia tekoälyn hyödyntämisestä työssään. Aineiston analyysissa hyödynnetään teema- analyysiä, jonka avulla tunnistetaan keskeiset teemat tekoälyn käyttöönottoon ja vaikutuksiin liittyen. Tulokset osoittavat, että generatiivinen tekoäly muuttaa asiantuntijatyötä monin tavoin: se voi tehostaa työprosesseja, mutta samalla muokata työn sisältöä ja tuoda uusia osaamisvaatimuksia. Lisäksi tekoälyn käyttö vaikuttaa asiantuntijoiden ammatti-identiteettiin. Tekoälyn nähdään mahdollistava työssä kehittymisen ja siten sen koetaan vahvistavan omaa asiantuntemusta.
Tutkielma tarjoaa uutta tietoa tekoälyn ja asiantuntijatyön suhteesta sekä tekoälyn tuomista mahdollisuuksista ja haasteista. Tulokset tukevat organisaatioita tekoälyn vastuullisessa käyttöönotossa ja sen integroimisessa asiantuntijatyöhön tavalla, joka tukee työntekijöiden osaamista ja hyvinvointia. Tutkimus nostaa esiin myös tarpeen jatkotutkimukselle tekoälyn pitkän aikavälin vaikutuksista työelämän muutoksiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]