Mikä on riittävästi? Lapsen henkilökohtaisen tapaamisen merkitys ja sen toteutumiseen vaikut-tavat tekijät lastensuojelussa lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän kokemana
Sattaskangas, Kati (2025)
Sattaskangas, Kati
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342616
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342616
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksia asiakaslapsen henkilökohtaisen tapaamisen merkityksestä asiakassuhteessa sekä tapaamisten toteutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän lakisääteinen velvoite on tavata asiakkaana olevaa lasta riittävästi, mutta tapaamisten riittävyyttä ei ole laissa eikä ohjeistuksissa tarkemmin määritelty. Tapaamisten toteutumista tai niiden riittävyyttä asiakassuhteessa ei myöskään ole aiemmin tutkittu sosiaalityöntekijöiden kokemana. Aineistonkeruu toteutettiin viiden lastensuojelun sosiaalityöntekijän puolistrukturoituna temaattisina yksilöhaastatteluina, jotka taltioitiin äänitiedostoina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui sosiaalityön suhdeperustaisuuteen.
Asiakaslapsen henkilökohtaisen tapaamisen merkitys lastensuojelun asiakassuhteessa on tulosten mukaan suuri ja monitahoinen. Se kytkeytyy sosiaalityöntekijän professionaaliseen tehtävään ja sen merkitys näyttäytyy sekä ammatillisena haasteena että mahdollisuutena. Henkilökohtainen tapaaminen on merkityksellinen myös lapsen osallisuuden toteutumiseksi. Tapaamisten laatu koettiin määrää merkittävämpänä. Tapaamisten toteutumiseen vaikuttavat tekijät tämän tutkimuksen mukaan ovat sekä sosiaalityöntekijästä ja lapsesta johtuvia sisäisiä tekijöitä että lapsesta tai sosiaalityöntekijästä riippumattomia ulkoisia tekijöitä.
Tutkimus osoitti, että lapsen henkilökohtaiset tapaamiset toteuttavat sosiaalityön suhdeperustaisuutta lastensuojelussa lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän kokemana. Tapaamiset rakentavat ja ylläpitävät asiakassuhdetta ja ne koettiin lakisääteisen tehtävän toteuttamisen edellytyksenä. Tutkimustulokset osoittavat sosiaalityöntekijöiden kokevan henkilökohtaisten tapaamisten myös lisäävän asiakasturvallisuutta. Tutkimukseni tuottama tieto on tärkeää, koska se osoittaa lapsen tapaamisen merkityksellisyyttä ja tarkoitusta lastensuojelun sosiaalityössä. Tutkimus voi myös auttaa pohtimaan ja tutkimaan työkäytänteisiin tarvittavia muutoksia, jotta tapaamisia olisi helpompi toteuttaa jatkossa.
Asiakaslapsen henkilökohtaisen tapaamisen merkitys lastensuojelun asiakassuhteessa on tulosten mukaan suuri ja monitahoinen. Se kytkeytyy sosiaalityöntekijän professionaaliseen tehtävään ja sen merkitys näyttäytyy sekä ammatillisena haasteena että mahdollisuutena. Henkilökohtainen tapaaminen on merkityksellinen myös lapsen osallisuuden toteutumiseksi. Tapaamisten laatu koettiin määrää merkittävämpänä. Tapaamisten toteutumiseen vaikuttavat tekijät tämän tutkimuksen mukaan ovat sekä sosiaalityöntekijästä ja lapsesta johtuvia sisäisiä tekijöitä että lapsesta tai sosiaalityöntekijästä riippumattomia ulkoisia tekijöitä.
Tutkimus osoitti, että lapsen henkilökohtaiset tapaamiset toteuttavat sosiaalityön suhdeperustaisuutta lastensuojelussa lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän kokemana. Tapaamiset rakentavat ja ylläpitävät asiakassuhdetta ja ne koettiin lakisääteisen tehtävän toteuttamisen edellytyksenä. Tutkimustulokset osoittavat sosiaalityöntekijöiden kokevan henkilökohtaisten tapaamisten myös lisäävän asiakasturvallisuutta. Tutkimukseni tuottama tieto on tärkeää, koska se osoittaa lapsen tapaamisen merkityksellisyyttä ja tarkoitusta lastensuojelun sosiaalityössä. Tutkimus voi myös auttaa pohtimaan ja tutkimaan työkäytänteisiin tarvittavia muutoksia, jotta tapaamisia olisi helpompi toteuttaa jatkossa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4604]