Opettajan henkilökohtaiset arvot koulussa ja kuvataideopetuksessa
Ignatius, Aleksi (2025)
Ignatius, Aleksi
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646012
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646012
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on saada lisää ymmärrystä siihen, miten opettajien henkilökohtaiset arvot ilmenevät ja vaikuttavat heidän koulussaan ja opetuksessaan. Tutkielma keskittyy kuvataideopettajien kokemuksiin. Arvot kietoutuvat monella tapaa koulun arkeen, opetukseen ja sen toteuttamiseen. Kuitenkin opettajan henkilökohtaisten arvojen merkitys opetuksessa jää usein vähemmälle huomiolle. Tutkielman tutkimuskysymys "Miten kuvataideopettajat kokevat henkilökohtaisten arvojen vaikuttavan ja toteutuvan opetuksessa ja koulussa?", kietoutuu tutkimusaineiston ja teorian kautta teemoihin; arvoneutraalius, arvokasvatus, arvoristiriidat ja arvotiedostaminen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa tutkielmassa. Aineiston keräsin haastattelemalla kolmea samassa lukiossa työskentelevää kuvataideopettajaa. Haastattelutapa muistutti puolistrukturoitua haastattelua. Aineistonkeruu tapahtui tutkintoon kuuluvan opetus-harjoittelun yhteydessä. Tutkimuksen tekemisessä ja tutkijana koin tärkeäksi tiedostaa toimintani vaikutus tutkielman muodostumiseen.
Tutkielmaan osallistuneiden kuvataideopettajien kokemukset haastatteluiden eri aiheista olivat keskenään samansuuntaisia. Tutkielman tulokset tukivat myös tutkimuksessa käytettyä teoriaa. Henkilökohtaisten arvojen nähtiin olevan erottamaton osa opettajan työtä. Arvoneutraalius koettiin monisyisenä ja tilannesidonnaisena asiana opetuksessa ja koulussa. Kuvataideopettajat kokivat, että heidän henkilökohtaiset arvonsa vaikuttavat opetukseen eri tavoin ja, että arvojen vaikutuksesta tulisi olla tietoinen. Aineistossa esiintyi monia eri käytäntöön liittyviä esimerkkejä, kuinka arvot vaikuttavat koulussa, opetuksessa ja itse opettajaan.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa tutkielmassa. Aineiston keräsin haastattelemalla kolmea samassa lukiossa työskentelevää kuvataideopettajaa. Haastattelutapa muistutti puolistrukturoitua haastattelua. Aineistonkeruu tapahtui tutkintoon kuuluvan opetus-harjoittelun yhteydessä. Tutkimuksen tekemisessä ja tutkijana koin tärkeäksi tiedostaa toimintani vaikutus tutkielman muodostumiseen.
Tutkielmaan osallistuneiden kuvataideopettajien kokemukset haastatteluiden eri aiheista olivat keskenään samansuuntaisia. Tutkielman tulokset tukivat myös tutkimuksessa käytettyä teoriaa. Henkilökohtaisten arvojen nähtiin olevan erottamaton osa opettajan työtä. Arvoneutraalius koettiin monisyisenä ja tilannesidonnaisena asiana opetuksessa ja koulussa. Kuvataideopettajat kokivat, että heidän henkilökohtaiset arvonsa vaikuttavat opetukseen eri tavoin ja, että arvojen vaikutuksesta tulisi olla tietoinen. Aineistossa esiintyi monia eri käytäntöön liittyviä esimerkkejä, kuinka arvot vaikuttavat koulussa, opetuksessa ja itse opettajaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4630]