Saavutettavat tunteet: Asiakaslähtöisten suunnitteluprojektien toteutus saavutettavuuden näkökulmasta
Brax, Sara (2025)
Brax, Sara
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052048555
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052048555
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee, kuinka graafinen suunnittelija voi ottaa saavutettavuuden huomioon asiakaslähtöisissä suunnitteluprojekteissa. Tutkimuksen keskiössä on viittomakielen tulkkauspalveluja tarjoavalle yritykselle, Trilog Oy:lle, suunnittelutyönä toteutettu pakka tunnekortteja. Erityisessä tarkastelussa tutkimuksessa ovat asiakkaan asettamien tavoitteiden haasteet suhteessa toiveeseen saavutettavasta artefaktista. Trilogille toteutettu projekti toimii taiteellisena produktiona ja tutkimusaineistona tutkimuksessa, jossa projektia analysoidaan saavutettavuuden ja tekemisperusteisen tutkimuksen näkökulmista.
Tutkimuksen tutkimusongelma kuuluu: Miten graafinen suunnittelija voi ottaa saavutettavuuden huomioon asiakaslähtöisissä suunnitteluprojekteissa?
Tutkimusongelma jakautuu seuraaviin alakysymyksiin: Miten saavutettavuus otetaan huomioon graafisen suunnittelun prosesseissa? Miten asiakkaan toiveet ja tarpeet voivat vaikuttaa tavoitteeseen saavutettavasta lopputuotteesta? Millaisia suunnitteluratkaisuja graafinen suunnittelija voi tehdä pyrkiessään sekä miellyttämään asiakasta että toteuttamaan työn tavalla, joka palvelee mahdollisimman montaa erilaista loppukäyttäjää? Miten graafinen suunnittelija onnistuu suunnitteluratkaisuissaan tavalla, joka toteuttaa saavutettavuuden lisäksi myös suunnittelijan omia esteettisiä toiveita ja tavoitteita?
Tutkimuksen tulosten perusteella graafinen suunnittelija voi pyrkiä saavutettavampaan lopputuotteeseen tekemällä tarkkaan pohdittuja valintoja oman päätösvaltansa rajoissa. Mitä tietoisempi graafinen suunnittelija on niistä keinoista, joilla saavutettavuutta voidaan erinäisissä töissä edistää, sitä todennäköisemmin hän pystyy myös keskustelemalla asiakkaan kanssa päätymään saavutettavampiin ratkaisuihin. Tutkimus argumentoi sen puolesta, ettei täydellistä saavutettavuutta todellisuudessa ole olemassa. Saavutettaviin sisältöihin on kuitenkin mahdollista ja tärkeää pyrkiä soveltamalla saavutettavuuden kannalta haasteellisia visuaalisia ilmeitä tavoilla, jotka sallivat lopputuotteen olevan silti tunnistettavissa tietyn yrityksen tuotteeksi.
Tutkimuksella on pyritty tuottamaan tietoa graafisen suunnittelijan saavutettavuuteen liittyvistä työkaluista ja niistä työn osista, joihin jokaisen suunnittelijan olisi syytä kiinnittää huomiota, olipa saavutettavuutta mainittu erikseen työnannossa tai ei. Lisäksi tutkimuksella osallistutaan ajankohtaiseen keskusteluun saavutettavuuden korostamisesta digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja sen vaikutuksesta graafisten suunnittelijoiden työnkuvaan.
Tutkimuksen tutkimusongelma kuuluu: Miten graafinen suunnittelija voi ottaa saavutettavuuden huomioon asiakaslähtöisissä suunnitteluprojekteissa?
Tutkimusongelma jakautuu seuraaviin alakysymyksiin: Miten saavutettavuus otetaan huomioon graafisen suunnittelun prosesseissa? Miten asiakkaan toiveet ja tarpeet voivat vaikuttaa tavoitteeseen saavutettavasta lopputuotteesta? Millaisia suunnitteluratkaisuja graafinen suunnittelija voi tehdä pyrkiessään sekä miellyttämään asiakasta että toteuttamaan työn tavalla, joka palvelee mahdollisimman montaa erilaista loppukäyttäjää? Miten graafinen suunnittelija onnistuu suunnitteluratkaisuissaan tavalla, joka toteuttaa saavutettavuuden lisäksi myös suunnittelijan omia esteettisiä toiveita ja tavoitteita?
Tutkimuksen tulosten perusteella graafinen suunnittelija voi pyrkiä saavutettavampaan lopputuotteeseen tekemällä tarkkaan pohdittuja valintoja oman päätösvaltansa rajoissa. Mitä tietoisempi graafinen suunnittelija on niistä keinoista, joilla saavutettavuutta voidaan erinäisissä töissä edistää, sitä todennäköisemmin hän pystyy myös keskustelemalla asiakkaan kanssa päätymään saavutettavampiin ratkaisuihin. Tutkimus argumentoi sen puolesta, ettei täydellistä saavutettavuutta todellisuudessa ole olemassa. Saavutettaviin sisältöihin on kuitenkin mahdollista ja tärkeää pyrkiä soveltamalla saavutettavuuden kannalta haasteellisia visuaalisia ilmeitä tavoilla, jotka sallivat lopputuotteen olevan silti tunnistettavissa tietyn yrityksen tuotteeksi.
Tutkimuksella on pyritty tuottamaan tietoa graafisen suunnittelijan saavutettavuuteen liittyvistä työkaluista ja niistä työn osista, joihin jokaisen suunnittelijan olisi syytä kiinnittää huomiota, olipa saavutettavuutta mainittu erikseen työnannossa tai ei. Lisäksi tutkimuksella osallistutaan ajankohtaiseen keskusteluun saavutettavuuden korostamisesta digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja sen vaikutuksesta graafisten suunnittelijoiden työnkuvaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4631]