Rikosoikeudellinen laiminlyöntivastuu yksityisen turvallisuusalan elinkeinotoiminnassa
´ (2025)
´
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052250946
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052250946
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee rikosoikeudellisen laiminlyöntivastuun sisältöä yksityisen turvallisuusalan toiminnassa. Perustuslain 124 § asettaa hyvän hallinnon ja oikeusturvan takeiden varmistamiseksi tiukat vaatimukset niille edellytyksille, joiden perusteella julkinen hallintotehtävä voidaan antaa yksityisen hoidettavaksi. Julkisen hallinnon on oltava tehokasta ja sen on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Perustuslain 118 §:ssä turvattu julkishallinnon erityinen rikosoikeudellinen vastuu kattaa sekä aktiivisin toimin tehdyt teot että laiminlyönnit, ja tätä vastuuta toteutetaan pääsääntöisesti rikoslain (39/1889, RL) 40 luvun virkarikossäännöksillä.
Perustuslakivaliokunta on 1990-luvun lopusta lähtien korostanut vartijan ja järjestyksenvalvojan rikosoikeudellisen virkavastuun välttämättömyyttä. Yksityisen turvallisuusalan toimijoihin kohdistuu sekä sopimusoikeudellisia että lakiin perustuvia velvollisuuksia. Laillisuusperiaatteellisista syistä rikosoikeudellinen virkavastuu on sovellettavissa julkista valtaa käyttävään henkilöön (RL 40:11:n 5 kohta) vain julkisen vallankäytön yhteydessä, joten laiminlyöntiin perustuva virkarikosvastuu jää vartijoiden ja järjestyksenvalvojien osalta pääsääntöisesti toteutumatta. Vartijan ja järjestyksenvalvojan laiminlyönnit voisivat kuitenkin tulla sanktioiduiksi joko epävarsinaisina laiminlyöntirikoksina (RL 3:3.2) tai yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (1085/2015) säädettyinä rikkomuksina.
Turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan johdon osalta virkarikosvastuu on sen sijaan täysin poissuljettua, joten perustuslain 118 §:n vaatimukset julkishallinnon rikosvastuusta jäävät tältä osin toteutumatta. Turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan johtohenkilön laiminlyönti voisi tietyissä tapauksissa tulla arvioitavaksi epävarsinaisena laiminlyöntirikoksena tehtynä petoksena (RL 36:1–3). Petossäännökseen turvautuminen ei kuitenkaan säännöksen suppean käyttöalan vuoksi korjaa kaikkia laiminlyönnin rangaistavuuteen liittyviä lainsäädännöllisiä puutteita. Perustuslain 124 ja 118 §:n vaatimusten toteuttamiseksi yksityisistä turvallisuuspalveluista annettuun lakiin tulisi vähintään lisätä säännökset vartijan, järjestyksenvalvojan sekä turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan johtohenkilön virkarikosvastuusta.
Perustuslakivaliokunta on 1990-luvun lopusta lähtien korostanut vartijan ja järjestyksenvalvojan rikosoikeudellisen virkavastuun välttämättömyyttä. Yksityisen turvallisuusalan toimijoihin kohdistuu sekä sopimusoikeudellisia että lakiin perustuvia velvollisuuksia. Laillisuusperiaatteellisista syistä rikosoikeudellinen virkavastuu on sovellettavissa julkista valtaa käyttävään henkilöön (RL 40:11:n 5 kohta) vain julkisen vallankäytön yhteydessä, joten laiminlyöntiin perustuva virkarikosvastuu jää vartijoiden ja järjestyksenvalvojien osalta pääsääntöisesti toteutumatta. Vartijan ja järjestyksenvalvojan laiminlyönnit voisivat kuitenkin tulla sanktioiduiksi joko epävarsinaisina laiminlyöntirikoksina (RL 3:3.2) tai yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (1085/2015) säädettyinä rikkomuksina.
Turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan johdon osalta virkarikosvastuu on sen sijaan täysin poissuljettua, joten perustuslain 118 §:n vaatimukset julkishallinnon rikosvastuusta jäävät tältä osin toteutumatta. Turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan johtohenkilön laiminlyönti voisi tietyissä tapauksissa tulla arvioitavaksi epävarsinaisena laiminlyöntirikoksena tehtynä petoksena (RL 36:1–3). Petossäännökseen turvautuminen ei kuitenkaan säännöksen suppean käyttöalan vuoksi korjaa kaikkia laiminlyönnin rangaistavuuteen liittyviä lainsäädännöllisiä puutteita. Perustuslain 124 ja 118 §:n vaatimusten toteuttamiseksi yksityisistä turvallisuuspalveluista annettuun lakiin tulisi vähintään lisätä säännökset vartijan, järjestyksenvalvojan sekä turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan johtohenkilön virkarikosvastuusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4635]