Luokanopettajan luontoyhteys – Luokanopettajan omia käsityksiä luontoyhteydestä
Kaisanlahti, Marja (2025)
Kaisanlahti, Marja
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052353546
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052353546
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajan luontoyhteyttä hänen omien käsitystensä pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on saada luokanopettajat syventämään omaa ymmärrystään heidän luontoyhteydestään. Tutkimuksen tarkoitus on herättää ajatuksia ja pohdintaa erilaisista näkemyksistä ihmisen asemasta luonnossa.
Tutkimus on tehty fenomenografisella otteella. Tutkimusaineisto koostuu 11 luokanopettajan vastauksista kyselytutkimukseen, jossa oli kolme avointa kysymystä. Ensimmäinen kysymys käsittelee mielipaikkaa, toinen opettajan omia käsityksiä hänen luontoyhteydestään ja kolmas luokanopettajan kokemuksellista yhteyttä luontoon. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti teemoittelun, tyypittelyn ja kvantifioinnin avulla.
Tutkimustulokset jakautuvat kolmeen kategoriaan, jotka on luotu kyselytutkimuksen kysymysten pohjalta. Kategoriat ovat mielipaikka, luontoyhteys ja, mitä teen luonnossa. Tulosten pohjalta on muodostettu tyypillisen luokanopettajan luontoyhteyden, jonka mukaan luokanopettajat kokevat luonnon emotionaalisella, aistillisella ja kokemuksellisella tasolla. Monille luokanopettajille luonto näyttäytyy hyvinvoinnin lähteenä, ja yhteys luontoon on alkanut muodostua jo varhaisessa lapsuudessa.
Tutkimus on tehty fenomenografisella otteella. Tutkimusaineisto koostuu 11 luokanopettajan vastauksista kyselytutkimukseen, jossa oli kolme avointa kysymystä. Ensimmäinen kysymys käsittelee mielipaikkaa, toinen opettajan omia käsityksiä hänen luontoyhteydestään ja kolmas luokanopettajan kokemuksellista yhteyttä luontoon. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti teemoittelun, tyypittelyn ja kvantifioinnin avulla.
Tutkimustulokset jakautuvat kolmeen kategoriaan, jotka on luotu kyselytutkimuksen kysymysten pohjalta. Kategoriat ovat mielipaikka, luontoyhteys ja, mitä teen luonnossa. Tulosten pohjalta on muodostettu tyypillisen luokanopettajan luontoyhteyden, jonka mukaan luokanopettajat kokevat luonnon emotionaalisella, aistillisella ja kokemuksellisella tasolla. Monille luokanopettajille luonto näyttäytyy hyvinvoinnin lähteenä, ja yhteys luontoon on alkanut muodostua jo varhaisessa lapsuudessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4635]