Työnantajien näkemyksiä yleisen kasvatustieteen tutkinnon käytettävyydestä työelämässä
Ohtonen, Saana (2025)
Ohtonen, Saana
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052554469
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052554469
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tavoitteenani oli selvittää, millaisia näkemyksiä työnantajan edustajilla oli yleisen kasvatustieteen tutkinnon käytettävyydestä muualla kuin kasvatuksen ja koulutuksen aloilla. Tutkimuksessa selvitettiin samalla tutkinnon tunnettavuutta sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat työllistymismahdollisuuksiin. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa haastattelin kuutta työnantajan edustajaa eri aloilta. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu fenomenografista tutkimusotetta hyödyntäen. Tuloksista on muodostettu kuvauskategoriat.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että tutkinnon merkitys nähdään lähtökohtaisesti muodollisena pätevyytenä, eivätkä tutkinnon sisältö tai pääaine ole niin merkityksellisiä, kuin itsessään se, että tutkinto on suoritettu. Tutkinto on tärkeä olla olemassa, mutta tutkinnon toteamisen jälkeen muut tekijät nähdään merkityksellisempänä rekrytointipäätöksiä tehtäessä. Yleisen kasvatustieteen tutkinnon käytettävyys on kuitenkin tutkimuksen mukaan laaja muualla kuin kasvatuksen ja koulutuksen aloilla. Myös kokonaisuudella on suurempi merkitys työllistymisen kannalta, kuin yksittäisillä tekijöillä. Tutkimuksen perusteella ei voida määrittää esimerkiksi tärkeintä tekijää työllistymismahdollisuuksia pohdittaessa, työllistymiseen vaikuttavat esimerkiksi tutkinto, työkokemus, muut yksilön ominaisuudet ja osaamisen sanoittaminen.
Lopuksi pohdinnassa paneuduttiin työllistymiseen vaikuttaviin tekijöihin, tutkinnon merkityksellisyyteen sekä yleisen kasvatustieteen tutkintoon suhteessa muihin tieteenaloihin. Aiempaa tutkimusta yleisen kasvatustieteen tutkinnon työllistymismahdollisuuksista on tehty paljon opiskelijoiden tai valmistuneiden omasta näkökulmasta, tämä tutkielma käsitteli kuitenkin tutkinnon käytettävyyttä työnantajien edustajien näkökulmasta, jolloin se antaa uutta ja erilaista tietoa yleisen kasvatustieteen tutkinnon suorittamisesta haaveileville, sitä opiskeleville ja jo valmistuneille. Jatkossa tutkimusta voisi tehdä vielä enemmän työnantajan näkökulmasta opiskelijoiden omien kokemusten rinnalle.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että tutkinnon merkitys nähdään lähtökohtaisesti muodollisena pätevyytenä, eivätkä tutkinnon sisältö tai pääaine ole niin merkityksellisiä, kuin itsessään se, että tutkinto on suoritettu. Tutkinto on tärkeä olla olemassa, mutta tutkinnon toteamisen jälkeen muut tekijät nähdään merkityksellisempänä rekrytointipäätöksiä tehtäessä. Yleisen kasvatustieteen tutkinnon käytettävyys on kuitenkin tutkimuksen mukaan laaja muualla kuin kasvatuksen ja koulutuksen aloilla. Myös kokonaisuudella on suurempi merkitys työllistymisen kannalta, kuin yksittäisillä tekijöillä. Tutkimuksen perusteella ei voida määrittää esimerkiksi tärkeintä tekijää työllistymismahdollisuuksia pohdittaessa, työllistymiseen vaikuttavat esimerkiksi tutkinto, työkokemus, muut yksilön ominaisuudet ja osaamisen sanoittaminen.
Lopuksi pohdinnassa paneuduttiin työllistymiseen vaikuttaviin tekijöihin, tutkinnon merkityksellisyyteen sekä yleisen kasvatustieteen tutkintoon suhteessa muihin tieteenaloihin. Aiempaa tutkimusta yleisen kasvatustieteen tutkinnon työllistymismahdollisuuksista on tehty paljon opiskelijoiden tai valmistuneiden omasta näkökulmasta, tämä tutkielma käsitteli kuitenkin tutkinnon käytettävyyttä työnantajien edustajien näkökulmasta, jolloin se antaa uutta ja erilaista tietoa yleisen kasvatustieteen tutkinnon suorittamisesta haaveileville, sitä opiskeleville ja jo valmistuneille. Jatkossa tutkimusta voisi tehdä vielä enemmän työnantajan näkökulmasta opiskelijoiden omien kokemusten rinnalle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4635]