Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta peruskouluissa: Fenomenografinen tutkimus

Mesilaakso, Olli; Kuoksa, Ville (2025)

 
Avaa tiedosto
Kuoksa_Mesilaakso.pdf (637.6Kt)
Lataukset: 


Mesilaakso, Olli
Kuoksa, Ville
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052755271
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme tarkastelee luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta peruskouluissa. Tutkimusaiheen valinta perustui havaintoon siitä, että luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta ei ole juurikaan tutkittu. Haluamme tuoda tällä tutkimuksella luokanopettajien äänen esille mahdollisista kehityskohteista peruskouluissa, sillä heillä on väistämättä paras näkemys siitä, miten koulutuksellinen tasa-arvo toteutuu koulujen sisällä. Tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten koulutuksellinen tasa-arvo toteutuu peruskoulussa ja miten eri taustatekijät vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen.

Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme resursseja, sosioekonomista asemaa, sukupuolta ja alueellista tasa-arvoa, jotka kaikki ovat yhteydessä koulutukselliseen tasa-arvoon. Teoriaosuudessa tarkastellaan aiempia tutkimuksia koulutuksellisesta tasa-arvosta ja käsitellään sen keskeisiä ulottuvuuksia. Tutkimusmenetelmämme edustaa fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joihin osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Saatujen tulosten perusteella resursseissa ilmenee eroja koulujen välillä riippuen koulun maantieteellisestä sijainnista, joka on yhteydessä alueelliseen tasa-arvoon. Myös sosioekonomisen aseman merkitys korostui useimpien haastateltavien vastauksissa. Vaikka kouluissa nähtiin edelleen olevan tiettyjä sukupuolirooleihin sidoksissa olevia käytänteitä, sukupuolella ei nähty olevan suurta merkitystä koulutuksellisen tasa-arvon toteutumiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4635]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste