Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Täytetty :Taksidermian pedagogisesta roolista kerätystä tiedosta informatiiviseksi sarjakuvaksi.

Terävä, Kuutti (2025)

 
Avaa tiedosto
Terava_Kuutti.pdf (69.62Mt)
Lataukset: 


Terävä, Kuutti
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052855961
Tiivistelmä
Täytetty - Taksidermian pedagogisesta roolista kerätystä tiedosta informatiiviseksi sarjakuvaksi on taiteellinen tutkimus keskittyen informatiivisen sarjakuvan tekoprosessiin ja sitä edeltävään tiedon keräämiseen. Pro gradu koostuu kahdesta osasta, kirjallisesta osasta ja työn lopputuloksena syntyneestä sarjakuvasta. Tässä pro gradussa aiheenani on miten taksidermiaa on käytetty osana opetusta suomalaisissa kouluissa ja miten kerätyn tiedon pystyi kokoamaan sarjakuvaksi, joka on samalla viihdyttävä, mutta myös informatiivinen.

Tutkimuskysymykseni oli “Mitä tarvitaa, jotta lopputulos on opettavainen sarjakuva taksidermian käytöstä visuaalisen pedagogiikan välineenä opetustilanteissa? “ Valitsin tiedonvälitystavaksi sarjakuvan, jossa toteutui sekä tekstillinen, että visuaalinen tiedonvälitys. Sarjakuvan aiheeksi nousi taksidermia, eli täytettyjen eläinten käyttö pedagogisina välineinä opetustyössä kouluissa ja museoissa. Tietoa keräsin asiantuntijoilta, museoteksteistä ja lehtiartikkeleista sekä omista kokemuksistani niin museopedagogiikasta kuin museovierailuista eri luonnontieteellisiin museoihin Pohjoismaissa. Tämän lisäksi tutkin informatiivistä sarjakuvaa ja miten sitä voidaan käyttää apuna tiedon esilletuomisessa.

Kun kyseessä on sarjakuva, voi tietoa tuoda esille muutenkin kuin vain kirjoitetulla tekstillä. Asioita ei tarvitse aina sanoittaa, vaan tietoa voi antaa myös pelkästään visuaalisilla keinoilla. Vastuuta voi antaa myös lukijalle laittamalla asioita kohtausten taustalle.

Sarjakuvan hahmojen reaktiot ja miten he kulkevat piirretyssä tilassa voivat vaikuttaa siihen, miten tieto otetaan vastaan. Varsinkin jos lukija samaistuu tiettyyn hahmoon, voi hän vastaanottaa tietoa eri tavalla.

Tutkimuksen tekoprosessi koostui kolmesta vaiheesta: tiedonhausta, sarjakuvan teosta, sekä taiteellista prosessin reflektoinnista. Prosessin aikana sarjakuva myös julkaistiin luettavaksi yleisiölle. Sarjakuvan julkistamiseen kuului myös Galleria Kellarissa järjestetty näyttely, joka keskittyi valittujen valmiiden sivujen esittelyyn sekä raakaluonnosten näytteille asetteluun.

Tiedonhaussa minulla oli käytössäni monia eri lähteitä informatiivisen sarjakuvan teosta. Tämän lisäksi tutkielmaan valmistautuen luin muita, jo suomeksi julkaistuja informatiivisia sarjakuvia eri aiheista. Tutkin myös, millaisia lisämateriaaleja sarjakuvat sisälsivät.

Lopputuloksena taiteellisesta osiosta on 57-sivuinen mustavalkoinen sarjakuva, joka kertoo luokkaretkestä luonnontieteelliseen museoon antropomorfisten hahmojen kautta. Sarjakuvan hahmojen kautta tuodaan ilmi monenlaisia reaktioita täytettyihin eläimiin ja tapoja oppia juuri taksidermiaa hyväksi käyttäen. Pääosaa sarjakuvassa pitävät kuitenkin kouluoppilas Thessa sekä museo-oppaana työtään tekevä Dolly.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4739]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste