Luokanopettajaopiskelijoiden lapsuuden ja kouluajan liikuntakokemusten merkitykset
Korteniemi, Ella (2025)
Korteniemi, Ella
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056854
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden lapsuuden ja kouluajan liikuntakokemuksista ja niille annetuista merkityksistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenologista tutkimusotetta. Fenomenologiassa tutkimuskohteena on ihmisen kokemuksellisuus, jonka avulla ihmistä voidaan ymmärtää. Tutkimusaineisto koostui 15 luokanopettajaopiskelijan liikunnan lopputöistä, jotka on tehty liikunnan monialaisissa opinnoissa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa analyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokseksi muodostui viisi pääluokkaa, joita ovat liikunta kilpailun, terveyden, yhteisön ja itsen tuntemisen merkitysten näkökulmista, sekä koululiikunnassa koetut merkitykset. Tuloksissa korostui liikunta yhteisön merkitysten näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa yhteisöllä tarkoitetaan perheeseen, koulu- ja harrastusyhteisöihin kuuluvia ihmisiä. Koululiikunnassa koettujen merkitysten pääluokassa korostui myönteisesti liikunnan monipuolisuus ja opettajan kannustava ote sekä oikeudenmukaisuus. Kielteisiä kokemuksia lapsuuden ja kouluajan liikuntakokemuksista ovat muun muassa osa kilpailuun liittyvistä kokemuksista sekä viimeiseksi jääminen kapteenijaossa. Tutkimus tuo esiin luokanopettajaopiskelijoiden erilaiset liikuntataustat ja -kokemukset. Oppilaiden yksilölliset tarpeet olisi hyvä ottaa huomioon perusopetuksen liikuntakasvatuksessa, jonka yhtenä tehtävänä on luoda valmiuksia liikunnalliseen elämäntapaan.
Tutkimuksen tulokseksi muodostui viisi pääluokkaa, joita ovat liikunta kilpailun, terveyden, yhteisön ja itsen tuntemisen merkitysten näkökulmista, sekä koululiikunnassa koetut merkitykset. Tuloksissa korostui liikunta yhteisön merkitysten näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa yhteisöllä tarkoitetaan perheeseen, koulu- ja harrastusyhteisöihin kuuluvia ihmisiä. Koululiikunnassa koettujen merkitysten pääluokassa korostui myönteisesti liikunnan monipuolisuus ja opettajan kannustava ote sekä oikeudenmukaisuus. Kielteisiä kokemuksia lapsuuden ja kouluajan liikuntakokemuksista ovat muun muassa osa kilpailuun liittyvistä kokemuksista sekä viimeiseksi jääminen kapteenijaossa. Tutkimus tuo esiin luokanopettajaopiskelijoiden erilaiset liikuntataustat ja -kokemukset. Oppilaiden yksilölliset tarpeet olisi hyvä ottaa huomioon perusopetuksen liikuntakasvatuksessa, jonka yhtenä tehtävänä on luoda valmiuksia liikunnalliseen elämäntapaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4739]