Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Z-sukupolven kokemuksia moninaisuudesta suomalaisessa pankkikonsernissa

Hautojärvi, Päivi (2025)

 
Avaa tiedosto
Hautojarvi_Paivi.pdf (445.1Kt)
Lataukset: 


Hautojärvi, Päivi
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060157026
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen Z-sukupolven kokemuksia moninaisuudesta suomalaisessa pankkikonsernissa. Moninaisuus ja Z-sukupolvi ovat kumpikin ajankohtaisia käsitteitä ajassa, jossa elämme. Moninaisuus lisääntyy organisaatioissa, kun työelämässä kohtaavat taustoiltaan erilaiset ihmiset. Työelämässä on iältään, kansalaisuudeltaan, sukupuoleltaan ja taustoiltaan erilaisia ihmisiä, joilla kaikilla on omat ajatukset, odotukset ja mielipiteet. Työelämään on astunut mukaan myös uusi sukupolvi, jonka mielipiteitä ja ajatuksia on tärkeä kuulla, koska ei ota kuin vuosikymmenen aikaa, kun he yhdessä milleniaalien kanssa muodostavat valtaosan työikäisestä väestöstä yritysmaailmassa.

Tutkimukseni liittyy moninaisuuden tutkimuskeskusteluun. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu moninaisuuden käsitteestä ja Z-sukupolvesta tutkimuksen kohteena, keiden ajatuksia tässä tutkimuksessa tutkitaan ja tulkitaan. Tutkimukseni on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu seitsemästä puoli strukturoidusta haastattelusta, jotka toteutettiin syksyn 2024 aikana. Aineiston analyysi toteutettiin teema-analyysina.

Tutkimukseni tulokset muodostuvat viidestä eri teemasta, jotka ilmentävät Z-sukupolven kokemuksia moninaisuuden toteutumisesta suomalaisessa pankkikonsernissa. Nämä teemat ovat sukupuoli ja ikä moninaisuuden muotoina, konservatiivinen pankki, koulutustausta ja osaaminen moninaisuuden muotoina, asiakasnäkökulma moninaisuuteen ja moninaisuuden edistäminen. Tutkimukseni osoittaa, että moninaisuuden toteutuminen suomalaisessa pankkikonsernissa näyttäytyy Z-sukupolvelle sukupuolen, iän ja monipuolisen koulutustaustan kautta. Pankki näyttäytyy heille varsin konservatiivisena toimijana. Tuloksissa huomioon otettavaa ovat myös Z-sukupolven edustajien ajatukset moninaisuuden kokemuksen edistämisestä. Edistämisen keinoiksi he nimesivät tietoisuuden lisäämisen ja anonyymien rekrytointien kokeilun osana moninaisuuden kasvattamista. He toivovat hyväksyvää ja avointa keskusteluilmapiiriä organisaatioelämään, jossa jokainen voi olla aidosti oma itsensä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4671]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste