“Minusta on tullut taiteilija” - Hyvinvointia ja osallisuutta taidetoiminnasta Lapin Muistiyhdistyksellä
Hautala, Karoliina; Leinonen, Katariina (2025)
Hautala, Karoliina
Leinonen, Katariina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257307
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257307
Tiivistelmä
Tutkimuksemme lähtökohtana on projektiyhteistyö Lapin Muistiyhdistyksen kanssa. Järjestimme Valokuvakerho-nimisen taidetyöpajan keväällä 2022. Tutkimuksemme tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten järjestää hyvinvointia tukevaa taidetoimintaa muistikuntoutujille ja heidän lähi-ihmisilleen. Tutkimusstrategia on taideperustainen toimintatutkimus. Tutkimuskysymyksemme ovat: 1. Mitkä ovat muistikuntoutujien ja lähi-ihmisten hyvinvointia tukevan taidetoiminnan suunnittelun lähtökohdat? 2. Miten toimintaa kehitettiin taidetyöpajojen aikana käytännössä? 3. Millaista on hyvinvointia tukeva taidetoiminta Valokuvakerhossa?
Muistikuntoutujien ja lähi-ihmisten hyvinvointia tukevan taidetoiminnan suunnittelun keskeinen lähtökohta on osallisuuden tukeminen, joka sisältää turvallisuuden, saavutettavuuden, luottamuksen ja vapaaehtoisuuden. Osallisuuden tukemisen edellytyksenä on ohjaajan rooli dialogisena pedagogina, sekä avoin ja arvostava kohtaaminen. Koko toimintaa kehystää taide, joka näkemyksemme mukaan on leikillistä ja kokemukseen perustuvaa. Kohderyhmään tutustuminen on ensiarvoisen tärkeää suunnittelun lähtökohtana.
Toimintaa kehitettiin taidetyöpajojen aikana pitämällä suunnitelmat kohtuullisen avoimina ja reflektoiden jokaista taidetyöpajakertaa. Näin pystyimme vastaamaan paitsi osallistujien tarpeisiin myös reagoimaan omiin havaintoihimme toiminnasta. Erityisen tärkeiksi huomioiksi analyysista nousi taiteen ja taiteilijuuden merkitys työpajoissa sekä meidän dialoginen roolimme taidetoiminnan ohjaajina. Osallistujien taiteilijuuden tukemisesta sekä taiteen kokemuksellisuudesta tuli taidetoimintamme keskeisimpiä kuvataidekasvatuksellisia tavoitteita. Hyvinvointia tukeva taidetoiminta Valokuvakerhossa on osallisuutta tukevaa, taideterapeuttisia menetelmiä hyödyntävää ja tunnelmaltaan lämmintä.
Muistikuntoutujien ja lähi-ihmisten hyvinvointia tukevan taidetoiminnan suunnittelun keskeinen lähtökohta on osallisuuden tukeminen, joka sisältää turvallisuuden, saavutettavuuden, luottamuksen ja vapaaehtoisuuden. Osallisuuden tukemisen edellytyksenä on ohjaajan rooli dialogisena pedagogina, sekä avoin ja arvostava kohtaaminen. Koko toimintaa kehystää taide, joka näkemyksemme mukaan on leikillistä ja kokemukseen perustuvaa. Kohderyhmään tutustuminen on ensiarvoisen tärkeää suunnittelun lähtökohtana.
Toimintaa kehitettiin taidetyöpajojen aikana pitämällä suunnitelmat kohtuullisen avoimina ja reflektoiden jokaista taidetyöpajakertaa. Näin pystyimme vastaamaan paitsi osallistujien tarpeisiin myös reagoimaan omiin havaintoihimme toiminnasta. Erityisen tärkeiksi huomioiksi analyysista nousi taiteen ja taiteilijuuden merkitys työpajoissa sekä meidän dialoginen roolimme taidetoiminnan ohjaajina. Osallistujien taiteilijuuden tukemisesta sekä taiteen kokemuksellisuudesta tuli taidetoimintamme keskeisimpiä kuvataidekasvatuksellisia tavoitteita. Hyvinvointia tukeva taidetoiminta Valokuvakerhossa on osallisuutta tukevaa, taideterapeuttisia menetelmiä hyödyntävää ja tunnelmaltaan lämmintä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4739]