Kulttuurinen moninaisuus suomalaisessa kouluarjessa: Opettajien käsityksiä kulttuurisesta moninaisuudesta
Karjalainen, Sara (2025)
Karjalainen, Sara
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061066065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061066065
Tiivistelmä
Suomalaisen yhteiskunnan kulttuurinen moninaisuus ja sen kohtaaminen ovat ajankohtaisia aiheita kasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Kulttuurinen moninaisuus kytkeytyy laajasti vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma perusteisiin; kulttuurienvälinen kasvatus ja opettajien kulttuurienväliset valmiudet edistävät suomalaisen koulujärjestelmän yhdenvertaisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata tutkimukseen osallistuneiden opettajien käsityksiä kulttuurisesta moninaisuudesta perusopetuksessa. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä puolistrukturoidusta tutkimushaastattelusta. Tutkimushenkilöt ovat helsinkiläisen alakoulun opettajia. Tutkimuksessa hyödynnetään fenomenografista tutkimusotetta ja tutkimusaineiston analyysimenetelmänä hyödynnetään fenomenografista analyysiä.
Tutkimustulokset muodostuvat neljästä kategoriasta: kulttuurinen moninaisuus tunnistettuna käsitteenä ja ilmiönä, kulttuurinen moninaisuus ja kouluarjen pedagogiikka, kulttuurinen moninaisuus ja arvokas kulttuuriperintö sekä kulttuurinen moninaisuus ja ammatillisen osaamisen reflektointi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien käsitykset kulttuurisesta moninaisuudesta sisältävät käsityksen moninaisuuden ulkoisten tekijöiden tunnistamisesta, käsityksen pedagogisten ratkaisujen ja käytäntöjen sopeuttamisesta, käsityksen jokaisen kulttuuriperimän arvostamisesta sekä käsityksen kulttuurisesta moninaisuudesta yhtenä ammatillisen osaamisen ulottuvuutena. Tutkimukseen osallistuneista opettajista jokainen kokee tai on kokenut ammatillista riittämättömyyttä kulttuurisen moninaisuuden kohtaamisessa.
Tutkimustulokset muodostuvat neljästä kategoriasta: kulttuurinen moninaisuus tunnistettuna käsitteenä ja ilmiönä, kulttuurinen moninaisuus ja kouluarjen pedagogiikka, kulttuurinen moninaisuus ja arvokas kulttuuriperintö sekä kulttuurinen moninaisuus ja ammatillisen osaamisen reflektointi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien käsitykset kulttuurisesta moninaisuudesta sisältävät käsityksen moninaisuuden ulkoisten tekijöiden tunnistamisesta, käsityksen pedagogisten ratkaisujen ja käytäntöjen sopeuttamisesta, käsityksen jokaisen kulttuuriperimän arvostamisesta sekä käsityksen kulttuurisesta moninaisuudesta yhtenä ammatillisen osaamisen ulottuvuutena. Tutkimukseen osallistuneista opettajista jokainen kokee tai on kokenut ammatillista riittämättömyyttä kulttuurisen moninaisuuden kohtaamisessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4671]