Opettajuuden representaatiot Harry Potter -elokuvissa
Kiviharju, Heta (2025)
Kiviharju, Heta
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166804
Tiivistelmä
J. K. Rowlingin kirjoittamaan Harry Potter -kirjasarjaan perustuvat elokuvat ovat huippusuosittuja maailmalla. Taikamaailmaan sijoittuvassa koulussa työskentelee monenlaisia opettajia, jotka elokuvien kautta representoivat opettajuutta monipuolisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella näitä elokuvien tuottamia fiktiivisiä opettajuuden representaatioita, sekä pohtia millaista kuvaa opettajuudesta ne luovat todellisuuteen.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat representaation käsite sekä opettajuuden käsite. Opettajuutta tarkastellaan sen eri rakennuspalasten kautta, kuten aineenhallinnan ja pedagogisten suhteiden näkökulmasta. Aineistona käytetään neljästä Harry Potter -elokuvasta kohtauksia, joissa esitetään opettajuuden representaatioita. Aineiston analyysissä hyödynnettiin representaatioanalyysia, teemoittelua ja lähilukua.
Tulokset osoittavat, että Harry Potter -elokuvissa representoidaan hyvin monipuolisesti opettajuuden eri teemoja: aineenhallintaa, arvoja, kollegiaalisia suhteita, pedagogisia suhteita, oppilaiden kohtaamista, auktoriteettia, oppilaantuntemusta, sekä turvallista ja turvatonta opettajaa ja oppimisympäristöä. Yksittäiset opettajat esitetään melko binäärisesti joko hyvinä tai pahoina opettajina. Esitykset eivät kuitenkaan ole täysin mustavalkoisia, vaan esimerkiksi paha opettaja saattaa joskus huolehtia oppilaidensa turvallisuudesta ja hyvä opettaja saattaa joskus toimia epäoikeudenmukaisesti.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat representaation käsite sekä opettajuuden käsite. Opettajuutta tarkastellaan sen eri rakennuspalasten kautta, kuten aineenhallinnan ja pedagogisten suhteiden näkökulmasta. Aineistona käytetään neljästä Harry Potter -elokuvasta kohtauksia, joissa esitetään opettajuuden representaatioita. Aineiston analyysissä hyödynnettiin representaatioanalyysia, teemoittelua ja lähilukua.
Tulokset osoittavat, että Harry Potter -elokuvissa representoidaan hyvin monipuolisesti opettajuuden eri teemoja: aineenhallintaa, arvoja, kollegiaalisia suhteita, pedagogisia suhteita, oppilaiden kohtaamista, auktoriteettia, oppilaantuntemusta, sekä turvallista ja turvatonta opettajaa ja oppimisympäristöä. Yksittäiset opettajat esitetään melko binäärisesti joko hyvinä tai pahoina opettajina. Esitykset eivät kuitenkaan ole täysin mustavalkoisia, vaan esimerkiksi paha opettaja saattaa joskus huolehtia oppilaidensa turvallisuudesta ja hyvä opettaja saattaa joskus toimia epäoikeudenmukaisesti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4671]