Digitaalinen ääni nuorilta – Chat-keskusteluissa esiintyvät huolet sosiaali- ja mielenterveyspalveluista
Hänninen, Essi-Lotta (2025)
Hänninen, Essi-Lotta
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267561
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267561
Tiivistelmä
Nuorten pahoinvoinnin tiedetään olevan laajalle levinnyt huolta aiheuttava ilmiö. Julkisessa keskustelussa on paljon puhuttu nuorten kasvaneesta kysynnästä mielenterveyspalveluita kohtaan. Tutkimuksissa on tunnistettu, että avun saatavuudessa on haasteita pitkien jonojen, palvelujärjestelmän sirpaleisuuden ja palvelujen yhteistyön puutteiden vuoksi. Koska nuoret eivät aina pääse terveydenhuollon mielenterveyspalveluihin, hakeutuvat nuoret sosiaalihuollon palveluihin. Osa sosiaalityöntekijöistä kokee, ettei omaa riittävää ammattitaitoa hoidolliseen työskentelyyn. Jotta nuorten palveluita pystyttäisiin kehittämään paremmin nuorten tarpeita vastaamaan, tarvitaan enemmän tutkimustietoa nuorten palvelukokemuksista sekä ajatuksista palveluita kohtaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli saada ajantasaista tietoa 20–24-vuotiaiden nuorten aikuisten huolista sosiaali- ja mielenterveyspalveluita kohtaan. Tutkimuksen aineistona toimii Sekasin chat-palvelun keskustelut. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää chat-keskusteluista, mitä huolia nuoret aikuiset ilmaisevat nykyisiä sosiaali- ja mielenterveyspalveluita kohtaan ja vaikuttavatko huolet nuorten aikuistumisen haasteisiin. Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Aineistosta tulee esiin nuorten ilmaisemia huolia palveluita kohtaan useasta eri näkökulmasta. Tutkimustulokset on jaoteltu kolmeen tuloslukuun, joita ovat palveluihin kohdistuvat rakenteelliset huolet, palvelusisältöihin liittyvät huolet sekä palveluiden luonteeseen liittyvät huolet. Huolia ilmaistiin sekä sosiaalihuollon että mielenterveyspalveluita kohtaan. Aineiston mukaan huolia ilmaisivat nuoret, jotka olivat palveluiden piirissä sekä nuoret, joilla ei ollut aktiivista palvelu- tai hoitokontaktia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että anonyymi chat-palvelu toimii nuorten palveluohjauksen sekä hyvinvoinnin tukena, mahdollistaessa nopeasti ja helposti saatavilla olevan keskustelutuen mieltä askarruttavista asioista. Tuloksissa ilmenee, että osa nuorista kokee palvelut riittämättömiksi ja aikaisemmat huonot palvelukokemukset, kuten kohtaamattomuus vaikuttaa palveluihin hakeutumiseen. Tutkimustulosten mukaan nuorten vaikeudet kommunikoida puhelimitse ammattilaisten kanssa vaikuttavat avun hakemiseen, saamiseen ja tästä hyötymiseen. Lisäksi tutkimus vahvistaa, että sosiaalihuollon palveluissa voitaisiin hyötyä chat-keskustelujen käytöstä palveluohjausta laajemmin osana työmenetelmiä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli saada ajantasaista tietoa 20–24-vuotiaiden nuorten aikuisten huolista sosiaali- ja mielenterveyspalveluita kohtaan. Tutkimuksen aineistona toimii Sekasin chat-palvelun keskustelut. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää chat-keskusteluista, mitä huolia nuoret aikuiset ilmaisevat nykyisiä sosiaali- ja mielenterveyspalveluita kohtaan ja vaikuttavatko huolet nuorten aikuistumisen haasteisiin. Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Aineistosta tulee esiin nuorten ilmaisemia huolia palveluita kohtaan useasta eri näkökulmasta. Tutkimustulokset on jaoteltu kolmeen tuloslukuun, joita ovat palveluihin kohdistuvat rakenteelliset huolet, palvelusisältöihin liittyvät huolet sekä palveluiden luonteeseen liittyvät huolet. Huolia ilmaistiin sekä sosiaalihuollon että mielenterveyspalveluita kohtaan. Aineiston mukaan huolia ilmaisivat nuoret, jotka olivat palveluiden piirissä sekä nuoret, joilla ei ollut aktiivista palvelu- tai hoitokontaktia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että anonyymi chat-palvelu toimii nuorten palveluohjauksen sekä hyvinvoinnin tukena, mahdollistaessa nopeasti ja helposti saatavilla olevan keskustelutuen mieltä askarruttavista asioista. Tuloksissa ilmenee, että osa nuorista kokee palvelut riittämättömiksi ja aikaisemmat huonot palvelukokemukset, kuten kohtaamattomuus vaikuttaa palveluihin hakeutumiseen. Tutkimustulosten mukaan nuorten vaikeudet kommunikoida puhelimitse ammattilaisten kanssa vaikuttavat avun hakemiseen, saamiseen ja tästä hyötymiseen. Lisäksi tutkimus vahvistaa, että sosiaalihuollon palveluissa voitaisiin hyötyä chat-keskustelujen käytöstä palveluohjausta laajemmin osana työmenetelmiä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]