Visuaalinen ilme lisätyssä todellisuudessa - Brändin uudet mahdollisuudet
Poikonen, Heidi (2025)
Poikonen, Heidi
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267564
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267564
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee brändi-identiteetin visuaalista ilmettä lisätyn todellisuuden (AR) mainoskampanjoissa graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten brändi-identiteetin visuaalisia elementtejä hyödynnetään AR-mainoksissa ja millaista lisäarvoa ne tuottavat brändi-identiteetille. Keskiössä ovat visuaalisen identiteetin johdonmukaisuus, tarinallisuus sekä AR-teknologian mahdollistamat emotionaaliset kokemukset. Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, kuinka brändit voivat hyödyntää AR-teknologiaa vahvistaakseen brändi-identiteettiään ja luodakseen mieleenpainuvia kokemuksia kuluttajille.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen eri brändin AR-mainoskampanjoista, jotka on valittu edustamaan monipuolisia visuaalisia strategioita. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta, hyödyntäen teoriaohjaavaa otetta, jossa brändi-identiteetin visuaaliset elementit muodostavat analyysin viitekehyksen. Analyysi keskittyy värien, typografian, kuvitusten, graafisten elementtien, visuaalisen tarinankerronnan ja muiden mukaansa tempaavien visuaalisten elementtien tarkasteluun, joiden avulla on pyritty tunnistamaan yhteisiä piirteitä ja eroja eri kampanjoiden välillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että AR-mainoskampanjoiden visuaaliset elementit voivat vahvistaa brändin tunnistettavuutta ja emotionaalista vaikutusta erityisesti vuorovaikutuksen ja tarinallisuuden kautta. Johdonmukainen brändi-identiteetin visualisointi lisää kuluttajien sitoutumista ja parantaa AR-kokemuksen mieleenpainuvuutta. AR-teknologian avulla brändit voivat luoda osallistavia ja elämyksellisiä mainoskokemuksia, jotka erottuvat perinteisestä digitaalisesta mainonnasta. Tuloksissa korostuvat visuaalisen suunnittelun merkitys AR-mainoksissa ja niistä voi saada käytännön suosituksia brändiviestinnän kehittämiseen.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen eri brändin AR-mainoskampanjoista, jotka on valittu edustamaan monipuolisia visuaalisia strategioita. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta, hyödyntäen teoriaohjaavaa otetta, jossa brändi-identiteetin visuaaliset elementit muodostavat analyysin viitekehyksen. Analyysi keskittyy värien, typografian, kuvitusten, graafisten elementtien, visuaalisen tarinankerronnan ja muiden mukaansa tempaavien visuaalisten elementtien tarkasteluun, joiden avulla on pyritty tunnistamaan yhteisiä piirteitä ja eroja eri kampanjoiden välillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että AR-mainoskampanjoiden visuaaliset elementit voivat vahvistaa brändin tunnistettavuutta ja emotionaalista vaikutusta erityisesti vuorovaikutuksen ja tarinallisuuden kautta. Johdonmukainen brändi-identiteetin visualisointi lisää kuluttajien sitoutumista ja parantaa AR-kokemuksen mieleenpainuvuutta. AR-teknologian avulla brändit voivat luoda osallistavia ja elämyksellisiä mainoskokemuksia, jotka erottuvat perinteisestä digitaalisesta mainonnasta. Tuloksissa korostuvat visuaalisen suunnittelun merkitys AR-mainoksissa ja niistä voi saada käytännön suosituksia brändiviestinnän kehittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]