Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Art Knowledge for Gamers: Edistämässä taiteen tuntemusta videopelin muodossa

Väliaho, Jenna; Väättäri, Emma (2025)

 
Avaa tiedosto
Vaattari_Valiaho.pdf (4.452Mt)
Lataukset: 


Väliaho, Jenna
Väättäri, Emma
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267613
Tiivistelmä
Tutkielmamme on kaksiosainen ja se jakaantuu kirjalliseen osuuteen sekä kehitettyyn peliin Taiteen Tarinat. Tutkielmamme tavoitteena oli kolmen opiskelijan taitojen ja yhteistyön avulla rakentaa Rovaniemen taidemuseon kanssa tietokoneella pelattava videopeli, jonka tarkoituksena on opettaa taiteen tuntemusta taidemuseon kävijöille. Pelissä käsitellään kolmea Rovaniemen taidemuseon taideikkunateosta: Antti Kuurneen Suohautaa (2018), Jarno Kantasen Poika ja karhua (2018) sekä Eemil Karilan Luonnon ylösnousemusta (2022).

Tutkimuksemme metodina hyödynnämme elementtejä niin kehittämistutkimuksesta, kuin myös muotoilututkimuksesta ja taiteellisesta toimintatutkimuksesta. Näiden kolmen tutkimusmetodin hyödyntäminen johtuu siitä, että projektimme käsittelee niin pedagogisia, kuin myös taiteellisia elementtejä pelin muodossa. Aineistonamme toimi työpäiväkirjamme ja muistiinpanot kokouksistamme, joita kirjoitimme läpi projektin. Pedagogisen osuuden suunnittelimme peliin edeltävien tutkimusten ja projektien tietojen pohjalta.

Pelimme rakentaminen alkoi yhteistyökumppaneiden löytämisellä. Rovaniemen taidemuseo suostui aloittamaan videopeliprojektin kanssamme. Saimme luvan hyödyntää taidemuseon ulkoseinästä löytyviä taideikkunoita pelimme tärkeimpänä sisältönä. Tämän jälkeen pidimme paljon kokouksia, olimme yhteyksissä taiteilijoihin ja suunnittelimme pitkään pelin toteutusta. Pitkän kehittämisen jälkeen veimme pelin testattavaksi ensin kuvataidekasvatuksen opiskelijoille ja sitten museokävijöille, joilta saimme palautetta pelin mekaniikkoihin liittyen. Testasimme myös peliä jatkuvasti työryhmän sisäisesti. Korjausten jälkeen sille järjestettiin avajaistapahtuma taidemuseolla.

Totesimme pelin vievän todella paljon tekijöiden aikaa ja energiaa. Vastaavanlaisen pelin rakentaminen vaatii myös paljon teknologisia taitoja ja koodaamisen osaamista. Suunnittelussa taas vaaditaan paljon erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseen. Tästä esimerkkinä videopelin saavutettavuuden tekijät. Huomioimme pelin suunnittelussa hahmosuunnittelun, ympäristösuunnittelun, interaktiivisen suunnittelun ja narratiivin käytön. Tutkimuksessamme korostuu yhteistyön ja selkeän kommunikaation tärkeys Rovaniemen taidemuseon kanssa useassa osassa videopelin kehittelyn etenemistä.

Siitä huolimatta, että kyseessä on paljon työtä vaativa projekti, niin tutkijoina näimme pelin lopputuloksen herättävän museon kävijöissä mielenkiintoa ja innostusta tarkastella Rovaniemen taidemuseon taideikkunoita tarkemmin ja erilaisella lähestymistavalla. Myös pelistä saatu palaute oli lähtökohtaisesti positiivista. Prosessin aikana meille avautui opetuspelien kehittämisen monimuotoisuus ja siitä oppiminen jatkui myös pelin valmistuttua.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4734]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste