Ideaali kommunikointi tilitoimiston ja yrittäjän välillä - case Procountor-taloushallintojärjestelmä
Vuolas, Taru (2025)
Vuolas, Taru
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267621
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ideaalia kommunikointia tilitoimiston ja yrittäjän välillä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen viestintäkanava tukee parhaiten kirjanpitäjän ja yrittäjän välistä yhteistyötä. Tutkimusaineisto kerättiin yrittäjien ja kirjanpitäjien haastatteluista, käyttäjätestauksista sekä havainnoinneista.
Tutkimuksessa tunnistettiin useita haasteita nykyisessä viestinnässä, kuten viestien ja dokumenttien hajautuminen eri viestintäkanaviin, tietoturva, viestintäviiveet ja kuormittavuus. Näiden havaintojen pohjalta kehitettiin kaksi erilaista viestintäkanavakonseptia, joita testattiin käyttäjillä. Ensimmäinen konsepti painotti pelkistettyä ja rauhallista käyttöliittymää, kun taas toinen sisälsi enemmän toimintoja ja visuaalisempia sekä personoituja elementtejä. Käyttäjäpalautteen perusteella näiden konseptien vahvuuksia yhdistettiin lopulliseksi konseptiehdotukseksi. Työn tilaajana toimi Accountor Finago Oy. Lopullinen viestintäkanava konseptiehdotus on suunniteltu Procountor -taloushallintojärjestelmän sisälle.
Tutkimus on kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tulokset osoittivat, että taloushallintojärjestelmän sisäinen viestintäkanava voi merkittävästi parantaa kommunikaation sujuvuutta. Suunniteltu viestintäkanava on helppokäyttöinen, tietoturvallinen ja sisältää sisäisen dokumentinhallinnan. Lisäksi tehokkuutta ja ajansäästöä tukevat ominaisuudet, kuten viestiketjut, tärkeiden viestien merkitseminen ja monipuoliset notifikaatioasetukset koettiin olennaisiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oikeinsuunniteltu viestintäkanava voi parantaa yhteistyön laatua ja tehostaa tilitoimiston ja yrittäjän välistä työntekoa. Se myös vähentää virheitä. Tutkimus tarjoaa käytännön mallin viestintäkanavan kehittämiseen ja soveltuu myös muihin vastaaviin konteksteihin.
Tutkimuksessa tunnistettiin useita haasteita nykyisessä viestinnässä, kuten viestien ja dokumenttien hajautuminen eri viestintäkanaviin, tietoturva, viestintäviiveet ja kuormittavuus. Näiden havaintojen pohjalta kehitettiin kaksi erilaista viestintäkanavakonseptia, joita testattiin käyttäjillä. Ensimmäinen konsepti painotti pelkistettyä ja rauhallista käyttöliittymää, kun taas toinen sisälsi enemmän toimintoja ja visuaalisempia sekä personoituja elementtejä. Käyttäjäpalautteen perusteella näiden konseptien vahvuuksia yhdistettiin lopulliseksi konseptiehdotukseksi. Työn tilaajana toimi Accountor Finago Oy. Lopullinen viestintäkanava konseptiehdotus on suunniteltu Procountor -taloushallintojärjestelmän sisälle.
Tutkimus on kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tulokset osoittivat, että taloushallintojärjestelmän sisäinen viestintäkanava voi merkittävästi parantaa kommunikaation sujuvuutta. Suunniteltu viestintäkanava on helppokäyttöinen, tietoturvallinen ja sisältää sisäisen dokumentinhallinnan. Lisäksi tehokkuutta ja ajansäästöä tukevat ominaisuudet, kuten viestiketjut, tärkeiden viestien merkitseminen ja monipuoliset notifikaatioasetukset koettiin olennaisiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oikeinsuunniteltu viestintäkanava voi parantaa yhteistyön laatua ja tehostaa tilitoimiston ja yrittäjän välistä työntekoa. Se myös vähentää virheitä. Tutkimus tarjoaa käytännön mallin viestintäkanavan kehittämiseen ja soveltuu myös muihin vastaaviin konteksteihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4793]