Huoltajien osallisuus kodin ja koulun yhteistyössä – Analyysi tukea tarvitsevien lasten huoltajien kokemuksista
Kuusela, Janina (2025)
Kuusela, Janina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367658
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367658
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tukea tarvitsevien lasten huoltajien näkemyksiä osallisuudestaan kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Tarkastelun kohteena olivat huoltajien kokemukset siitä, millaisena he kokevat osallisuutensa toteutuvan kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella loka-marraskuussa 2024, johon osallistui 16 huoltajaa. Tutkimus on luonteeltaan fenomenologinen ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkielman viitekehys rakentui osallisuuden käsitteen määrittelystä, kodin ja koulun yhteistyön tarkastelusta sekä aiheen aiemmasta tutkimuskentästä. Huoltajien osallisuutta tarkasteltiin tutkimuksessa osallistumisen, vaikuttamisen ja merkityksellisyyden teemoista.
Tukea tarvitsevien lasten huoltajien osallisuus toteutui vaihtelevasti kodin ja koulun yhteistyössä. Huoltajien osallisuuden kokemukseen vaikuttavina tekijöinä näyttäytyivät huoltajien tiedonsaanti, kuulluksi tuleminen, yhdessä suunnittelu ja asiantuntijuuden jakaminen. Huoltajat kokivat vaikuttamismahdollisuutensa kodin ja koulun yhteistyössä toteutuvan pääosin. Huoltajat kokivat roolinsa kodin ja koulun välisessä yhteistyössä merkityksellisenä, kun myös heidän asiantuntijuutensa otettiin huomioon ja koulun ilmapiirin ollessa vastaanottava ja hyväksyvä. Tutkielmani auttaa osaltaan selkeyttämään sekä osallisuuden että kodin ja koulun yhteistyön moniulotteisuutta sekä osallisuuden toteutumisen riippuvuussuhteita kodin ja koulun yhteistyössä.
Tukea tarvitsevien lasten huoltajien osallisuus toteutui vaihtelevasti kodin ja koulun yhteistyössä. Huoltajien osallisuuden kokemukseen vaikuttavina tekijöinä näyttäytyivät huoltajien tiedonsaanti, kuulluksi tuleminen, yhdessä suunnittelu ja asiantuntijuuden jakaminen. Huoltajat kokivat vaikuttamismahdollisuutensa kodin ja koulun yhteistyössä toteutuvan pääosin. Huoltajat kokivat roolinsa kodin ja koulun välisessä yhteistyössä merkityksellisenä, kun myös heidän asiantuntijuutensa otettiin huomioon ja koulun ilmapiirin ollessa vastaanottava ja hyväksyvä. Tutkielmani auttaa osaltaan selkeyttämään sekä osallisuuden että kodin ja koulun yhteistyön moniulotteisuutta sekä osallisuuden toteutumisen riippuvuussuhteita kodin ja koulun yhteistyössä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]