Aloita tästä – Autoetnografinen tutkimus muotoilijan oivalluksista ja luovista teoista
Hurskainen, Antti (2025)
Hurskainen, Antti
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367674
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee luovuuden, muotoiluajattelun ja innovoinnin vuorovaikutusta työelämän arjessa. Tavoitteena on ymmärtää, miten muotoiluajattelu voi tukea yksilön luovuutta ja vaikuttaa sen kehittymiseen. Tutkimus tarkastelee myös tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät luovuuden ilmenemistä.
Teoreettisesti työ pohjautuu muotoiluajatteluun ihmislähtöisenä ja opittavana menetelmänä, jonka avulla luovuutta voidaan soveltaa monenlaisiin haasteisiin. Laajempana kontekstina toimii työelämässä tapahtuva innovointi yksilön kokemuksen näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on ristiriitainen havainto: alle 1 % ihmisistä kokee olevansa luovimmillaan työpaikalla, vaikka luovuutta pidetään yhä arvokkaampana niin organisaatioiden kuin yksilöidenkin näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä toimii autoetnografia, jossa tutkija toteuttaa Creative Acts for Curious People -kirjan luovia muotoilutehtäviä osana omaa arkeaan. Tutkija toimii samanaikaisesti kokijana ja havainnoijana, ja aineisto koostuu päiväkirjamerkinnöistä ja reflektiivisistä muistiinpanoista.
Tulokset esitetään viiden lyhyen ja toisiinsa kietoutuvan kertomuksen kautta, jotka pohjautuvat muotoilutehtävistä syntyneisiin oivalluksiin. Keskeisenä löydöksenä esitellään "luovuuden viisikulmio", joka kuvaa viittä toisiinsa linkittyvää ulottuvuutta luovuuden ilmentymisen taustalla: aika, roolit, kokeminen, oivallus ja luottamus. Nämä tekijät sekä mahdollistavat että rajoittavat luovuuden ilmenemistä arjessa.
Tutkimus osoittaa, kuinka muotoiluajattelu ja pienet, säännölliset luovat teot voivat vahvistaa yksilön kasvua, empatiaa ja luovaa ajattelua arjessa. Se tuo esiin muotoiluajattelun potentiaalin käytännöllisenä ja muutosvoimaisena välineenä luovuuden kehittämisessä.
Teoreettisesti työ pohjautuu muotoiluajatteluun ihmislähtöisenä ja opittavana menetelmänä, jonka avulla luovuutta voidaan soveltaa monenlaisiin haasteisiin. Laajempana kontekstina toimii työelämässä tapahtuva innovointi yksilön kokemuksen näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on ristiriitainen havainto: alle 1 % ihmisistä kokee olevansa luovimmillaan työpaikalla, vaikka luovuutta pidetään yhä arvokkaampana niin organisaatioiden kuin yksilöidenkin näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä toimii autoetnografia, jossa tutkija toteuttaa Creative Acts for Curious People -kirjan luovia muotoilutehtäviä osana omaa arkeaan. Tutkija toimii samanaikaisesti kokijana ja havainnoijana, ja aineisto koostuu päiväkirjamerkinnöistä ja reflektiivisistä muistiinpanoista.
Tulokset esitetään viiden lyhyen ja toisiinsa kietoutuvan kertomuksen kautta, jotka pohjautuvat muotoilutehtävistä syntyneisiin oivalluksiin. Keskeisenä löydöksenä esitellään "luovuuden viisikulmio", joka kuvaa viittä toisiinsa linkittyvää ulottuvuutta luovuuden ilmentymisen taustalla: aika, roolit, kokeminen, oivallus ja luottamus. Nämä tekijät sekä mahdollistavat että rajoittavat luovuuden ilmenemistä arjessa.
Tutkimus osoittaa, kuinka muotoiluajattelu ja pienet, säännölliset luovat teot voivat vahvistaa yksilön kasvua, empatiaa ja luovaa ajattelua arjessa. Se tuo esiin muotoiluajattelun potentiaalin käytännöllisenä ja muutosvoimaisena välineenä luovuuden kehittämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]