Matkailu kuuluu kaikille: Inklusiivisuus matkailupalveluiden digitaalisessa markkinointiviestinnässä
Roininen, Miia-Marjut (2025)
Roininen, Miia-Marjut
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367689
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielmallani selvitän matkailupalveluiden digitaalisen markkinointiviestinnän inklusiivisuutta ja saavutettavuutta. Erityisesti tarkastelen digitaalisen markkinointiviestinnän inklusiivisuutta saavutettavuuden avulla sekä näkymättömien toimintarajoitteiden ulottuvuuden kautta. Tutkielmassani vastaan päätutkimuskysymykseeni: Millaisin keinoin inklusiivista viestinnällistä saavutettavuutta voidaan edistää matkailupalveluiden digitaalisessa markkinointiviestinnässä? Osatutkimuskysymyksiä ovat: 1. Millaista on saavutettava viestintä? 2. Miten näkymättömät toimintarajoitteet voidaan huomioida digitaalisessa markkinointiviestinnässä? Näiden osatutkimuskysymysten avulla vastaan päätutkimuskysymykseeni.
Tutkielman teoreettinen viitekehys, viestinnällinen inklusiivisuus matkailupalveluissa yhdistelee eri käsitteitä muodostaen moninaisen kokonaisuuden ja tarkastelun välineen, joka kulkee mukana läpi tutkielman. Teoreettinen viitekehys toimii myös pohjana teemahaastattelussa ja aineiston analyysissa, jättäen tilaa aineistosta esiin nousevalle tulkinalle. Aineistoni kerään haastattelemalla saavutettavan viestinnän asiantuntijajoukkoa, jolla on myös kokemusasiantuntijuutta näkymättömistä toimintarajoitteista. Puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syvennyn viestinnälliseen saavutettavuuteen ja muodostan näillä aineistoni. Tutkielman tulokset osoittavat tarvetta nykyisten viestintätottumusten ja asenteiden kriittiselle tarkastelulle. Tutkimustulokset myös vahvistavat, kuinka saavutettavalla matkailupalveluiden viestinnällä voidaan edistää inklusiivisuutta ja yhdenvertaisuutta. Inklusiivinen ja yhdenvertainen viestintä on tavoite, johon saavutettavalla ja moninaisella viestinnällä pyritään. Tutkielma luo pohjaa inklusiivisen matkailuviestinnän jatkotutkimukselle.
Tutkielman teoreettinen viitekehys, viestinnällinen inklusiivisuus matkailupalveluissa yhdistelee eri käsitteitä muodostaen moninaisen kokonaisuuden ja tarkastelun välineen, joka kulkee mukana läpi tutkielman. Teoreettinen viitekehys toimii myös pohjana teemahaastattelussa ja aineiston analyysissa, jättäen tilaa aineistosta esiin nousevalle tulkinalle. Aineistoni kerään haastattelemalla saavutettavan viestinnän asiantuntijajoukkoa, jolla on myös kokemusasiantuntijuutta näkymättömistä toimintarajoitteista. Puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syvennyn viestinnälliseen saavutettavuuteen ja muodostan näillä aineistoni. Tutkielman tulokset osoittavat tarvetta nykyisten viestintätottumusten ja asenteiden kriittiselle tarkastelulle. Tutkimustulokset myös vahvistavat, kuinka saavutettavalla matkailupalveluiden viestinnällä voidaan edistää inklusiivisuutta ja yhdenvertaisuutta. Inklusiivinen ja yhdenvertainen viestintä on tavoite, johon saavutettavalla ja moninaisella viestinnällä pyritään. Tutkielma luo pohjaa inklusiivisen matkailuviestinnän jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]