Hiekanjyvistä tähtisumuun : Taideperustainen toimintatutkimus taiteen ja tieteen integraatiosta kesälukiossa
Hannula, Antti (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367976
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367976
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee taiteen ja tieteen integraatiota kuvataideopetuksessa Utsjoella ja Sodankylässä vuonna 2023 pidetyn kesälukioleirin aikana. Tutkielma on taideperustainen toimintatutkimus, jonka aineistoina toimivat kuvataiteen KU4 – Taiteen monet maailmat - jaksoon liittyneet materiaalit, kuten opetusmateriaalit, suunnitteluprosessi, muistiinpanot, haastattelu sekä toiminta ja sen kuvaus leirin aikana sekä muodostunut reflektioaineisto prosessista. Projektin aikana on noudatettu tieteellisen tutkimuksen kriteerien mukaisia tutkimusmenetelmiä ja pyritty eettisyyteen.
Tutkielman tavoitteena on kehittää kesälukion toimintaa ja tuoda esiin taideopetuksen mahdollisuuksia STEAM-kontekstissa. Tutkielma tarkastelee myös opettajan roolia ja toimijuutta. Tutkimuskysymyksiksi määrittyi kolme kysymystä: miten tieteen ja taiteen välinen suhde ilmenee taidekurssin opetusmateriaalissa, miten kurssilla tavoiteltu tieteen ja taiteen integraatio toteutui ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia tieteen ja taiteen yhdistäminen tuo opetukseen? Aiempi tutkimus STEAM-opetuksesta ja integraatiosta ei ole vielä kattavaa. Tämänhetkisistä tuloksista voidaan nähdä, että opetuksen mahdollisia hyötyjä ei osata täysin hyödyntää eikä haittoja ole käsitelty riittävästi. Tutkielma toimii osaltaan ilmiöön liittyvän keskustelun jatkajana alallamme.
Aineistoni perusteella tieteen ja taiteen suhde ilmenee vahvana opetusmateriaalissa. Tieteen ja taiteen integraatio toteutui osittain. Tieteen ja taiteen yhdistäminen tuo mahdollisuuksia opetuksen laajentamiseen ja kehittämiseen, mutta myös haasteita, kuten eri oppiaineiden opettajien aikataulujen yhteensovittaminen ja oppiaineiden mahdollinen epätasa-arvoinen asema.
Tutkielman tavoitteena on kehittää kesälukion toimintaa ja tuoda esiin taideopetuksen mahdollisuuksia STEAM-kontekstissa. Tutkielma tarkastelee myös opettajan roolia ja toimijuutta. Tutkimuskysymyksiksi määrittyi kolme kysymystä: miten tieteen ja taiteen välinen suhde ilmenee taidekurssin opetusmateriaalissa, miten kurssilla tavoiteltu tieteen ja taiteen integraatio toteutui ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia tieteen ja taiteen yhdistäminen tuo opetukseen? Aiempi tutkimus STEAM-opetuksesta ja integraatiosta ei ole vielä kattavaa. Tämänhetkisistä tuloksista voidaan nähdä, että opetuksen mahdollisia hyötyjä ei osata täysin hyödyntää eikä haittoja ole käsitelty riittävästi. Tutkielma toimii osaltaan ilmiöön liittyvän keskustelun jatkajana alallamme.
Aineistoni perusteella tieteen ja taiteen suhde ilmenee vahvana opetusmateriaalissa. Tieteen ja taiteen integraatio toteutui osittain. Tieteen ja taiteen yhdistäminen tuo mahdollisuuksia opetuksen laajentamiseen ja kehittämiseen, mutta myös haasteita, kuten eri oppiaineiden opettajien aikataulujen yhteensovittaminen ja oppiaineiden mahdollinen epätasa-arvoinen asema.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]