Matka Varjomaahan – Pelko kuvakirjan kuvituksissa
Luukkonen, Jutta (2025)
Luukkonen, Jutta
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368292
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368292
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten pelkoa voidaan kuvata kuvakirjan kuvituksissa visuaalisten keinojen avulla. Aihetta lähtestytään taiteellisen tutkimuksen näkökulmasta, jossa tekijän oma kuvakirjaprojekti Varjomaa toimii sekä tutkimuksen välineenä että kohteena. Lähtökohtana on kysymys: Miten kuvata pelkoa kuvakirjan kuvituksissa? Kysymykseen etsitään vastauksia analysoimalla kuvituksia sisällöllisistä, symbolisista, sommittelullisista ja värien käytön näkökulmista.
Kuvakirjaprojekti pohjautuu tekijän omiin lapsuuden pelkokokemuksiin. Se on syntynyt useita vuosia kestäneen taiteellisen prosessin aikana ja koostuu valmiiden kuvitusten ohella luonnoksista ja keskeneräisistä vedoksista. Projektin kokeileva luonne ja pitkä aikajänne ovat vaikuttaneet teoksen rakenteeseen sekä visuaalisen ilmaisun muotoutumiseen. Kuvitukset ovat toimineet koko prosessin lähtökohtana, ja niiden pohjalta on rakentunut myös kirjan teksti.
Taiteellinen tutkimusmenetelmä on mahdollistanut henkilökohtaisten kokemusten, taiteellisen työskentelyprosessin sekä visuaalisten valintojen tarkastelun rinnakkain. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuvakirjan visuaalisilla ratkaisuilla voidaan rakentaa monitasoinen, samastuttava ja emotionaalisesti puhutteleva pelon kuva.
Työ tarjoaa näkökulmia erityisesti kuvittajille, kasvatuksen ammattilaisille ja taidekasvatuksen kentällä toimiville. Se havainnollistaa, miten vaikeita tunteita voidaan käsitellä kuvakirjan keinoin. Kuvituksen kautta pelko voidaan tehdä näkyväksi, ymmärrettäväksi ja hallittavaksi – sekä lapselle että aikuiselle.
Kuvakirjaprojekti pohjautuu tekijän omiin lapsuuden pelkokokemuksiin. Se on syntynyt useita vuosia kestäneen taiteellisen prosessin aikana ja koostuu valmiiden kuvitusten ohella luonnoksista ja keskeneräisistä vedoksista. Projektin kokeileva luonne ja pitkä aikajänne ovat vaikuttaneet teoksen rakenteeseen sekä visuaalisen ilmaisun muotoutumiseen. Kuvitukset ovat toimineet koko prosessin lähtökohtana, ja niiden pohjalta on rakentunut myös kirjan teksti.
Taiteellinen tutkimusmenetelmä on mahdollistanut henkilökohtaisten kokemusten, taiteellisen työskentelyprosessin sekä visuaalisten valintojen tarkastelun rinnakkain. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuvakirjan visuaalisilla ratkaisuilla voidaan rakentaa monitasoinen, samastuttava ja emotionaalisesti puhutteleva pelon kuva.
Työ tarjoaa näkökulmia erityisesti kuvittajille, kasvatuksen ammattilaisille ja taidekasvatuksen kentällä toimiville. Se havainnollistaa, miten vaikeita tunteita voidaan käsitellä kuvakirjan keinoin. Kuvituksen kautta pelko voidaan tehdä näkyväksi, ymmärrettäväksi ja hallittavaksi – sekä lapselle että aikuiselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]