Peruskoulun opettajien kokemuksia vahvuuksia tukevasta ja tukemattomasta johtamisesta
Aura, Veronica (2025)
Aura, Veronica
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061468347
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061468347
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja tulkita, minkälaisista tekijöistä peruskoulun opettajien kokemus vahvuuksia tukevasta tai tukemattomasta johtamisesta rakentuu, ja kuinka opettajat kokevat vahvuuksia tukevan johtamisen. Tutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena. Aineisto muodostuu viiden peruskoulun opettajan puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka olen analysoinut fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen nojautuvalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opettajien kokemukset vahvuuksia tukevasta ja tukemattomasta johtamisesta rakentuivat neljästä merkityskokonaisuudesta, joita olivat opettajan yksilönä tunteminen ja yksilöllisyyden arvostaminen, yksilölliset mahdollisuudet työssä, vuorovaikutussuhde opettajan ja rehtorin välillä sekä johdettu kulttuuri ja ilmapiiri. Muodostuneiden merkityskokonaisuuksien perusteella voidaan päätellä, että tähän tutkimukseen osallistuneilla opettajilla vahvuuksia tukevan tai tukemattoman johtamisen kokemus rakentuu kokonaisvaltaisesti niin käytännön tasolla kuin vuorovaikutuksessa, kulttuurissa ja ilmapiirissä. Opettajia yhdistäviä kokemuksia olivat yksilölliset kehittymismahdollisuudet, vaikutusmahdollisuudet työhön, mahdollisuus mennä keskustelemaan rehtorin kanssa tarvittaessa sekä kokemukset rehtorilta saadusta kiitollisuudesta ja luottamuksesta osoituksena yksilöllisyyden arvostuksesta. Opettajien kokemukset erosivat yksilöidyn palautteen saamisessa, arvostettiinko johtamisessa enemmän tietynlaisia persoonia ja toimintatapoja vai moninaisuutta, minkälaista vuorovaikutus sekä keskustelu rehtorin ja opettajan välillä oli, kuinka hyvä tuli huomatuksi sekä kuinka hyväksytyksi opettaja koki avoimen puheen johdetussa kulttuurissa ja ilmapiirissä. Yhtenevät kokemukset voivat kertoa opettajan työssä toteutuvasta autonomiasta ja pedagogisen johtamisen merkityksestä rehtorin työssä. Eriävät kokemukset voivat viitata eroihin siinä, kuinka merkityksellisinä opettajien vahvuudet ja yksilöllisyys tiedostetaan tai nähdään osana arjen toimintaa, kulttuuria ja johtamista.
Opettajien kokemukset vahvuuksia tukevasta ja tukemattomasta johtamisesta rakentuivat neljästä merkityskokonaisuudesta, joita olivat opettajan yksilönä tunteminen ja yksilöllisyyden arvostaminen, yksilölliset mahdollisuudet työssä, vuorovaikutussuhde opettajan ja rehtorin välillä sekä johdettu kulttuuri ja ilmapiiri. Muodostuneiden merkityskokonaisuuksien perusteella voidaan päätellä, että tähän tutkimukseen osallistuneilla opettajilla vahvuuksia tukevan tai tukemattoman johtamisen kokemus rakentuu kokonaisvaltaisesti niin käytännön tasolla kuin vuorovaikutuksessa, kulttuurissa ja ilmapiirissä. Opettajia yhdistäviä kokemuksia olivat yksilölliset kehittymismahdollisuudet, vaikutusmahdollisuudet työhön, mahdollisuus mennä keskustelemaan rehtorin kanssa tarvittaessa sekä kokemukset rehtorilta saadusta kiitollisuudesta ja luottamuksesta osoituksena yksilöllisyyden arvostuksesta. Opettajien kokemukset erosivat yksilöidyn palautteen saamisessa, arvostettiinko johtamisessa enemmän tietynlaisia persoonia ja toimintatapoja vai moninaisuutta, minkälaista vuorovaikutus sekä keskustelu rehtorin ja opettajan välillä oli, kuinka hyvä tuli huomatuksi sekä kuinka hyväksytyksi opettaja koki avoimen puheen johdetussa kulttuurissa ja ilmapiirissä. Yhtenevät kokemukset voivat kertoa opettajan työssä toteutuvasta autonomiasta ja pedagogisen johtamisen merkityksestä rehtorin työssä. Eriävät kokemukset voivat viitata eroihin siinä, kuinka merkityksellisinä opettajien vahvuudet ja yksilöllisyys tiedostetaan tai nähdään osana arjen toimintaa, kulttuuria ja johtamista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4733]