Taitojen ja näkökulmien kehittäminen: Oppimisprosessit kamerakerhon kontekstissa
Herranen, Oona (2025)
Herranen, Oona
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061468351
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061468351
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani oppimisprosesseja kamerakerhon kontekstissa. Kamerakerho on vapaaehtoisuuteen perustuva valokuvauskerho, joka on suunnattu Lapin yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. Tutkimuksessani tarkastelen, mitä ja miten osallistujat voivat oppia osallistumalla yhteisölliseen toimintaan, kuten kamerakerhoon. Tutkin oppimista suhteessa analogisiin ja kokeellisiin valokuvausmenetelmiin. Tutkimukseni menetelmällisenä lähestymistapana käytän taideperustaista toimintatutkimusta. Aineistoni muodostuu toiminnan aikaisista ja jälkeisistä havainnoista sekä kahden toimintaan osallistuneen henkilön haastattelusta. Haastattelutilanteessa tarkasteltiin osallistujan ottamaa valokuvaa, jonka tarkoituksena oli helpottaa kokemuksen purkamista sanoiksi. Analysoin kamerakerhon aikaista toimintaa ja toimintaan osallistuneiden henkilöiden kokemuksia.
Tutkimukseni osoittaa, että oppimista tapahtuu erityisesti tekemisen lomassa käytyjen keskustelujen ja pohdintojen yhteydessä. Toiminnan aikana muodostuneet sosiaaliset suhteet, pieni ryhmäkoko ja ryhmän tarjoama tuki näyttäytyivät osallistujille merkityksellisinä. Tutkimuksesta käy ilmi, että ohjaajan osallisuus vapaaehtoisessa harrastustoiminnassa on oleellinen. Aluksi toimintaa muovaa ohjaaja, ja toiminnan edetessä osallistujat vaikuttavat toimintaan aktiivisemmin. Tutkimuksessa korostuu osallistujien ja ohjaajan välisen dialogisuuden tarkastelu, tekeminen ja kokeilu. Valokuvauksen analogisten ja kokeellisten menetelmien avulla osallistujat kehittivät teknisiä taitojaan ja pohtivat omaa taiteellista ajatteluaan ja -ilmaisuaan.
Tutkimukseni osoittaa, että oppimista tapahtuu erityisesti tekemisen lomassa käytyjen keskustelujen ja pohdintojen yhteydessä. Toiminnan aikana muodostuneet sosiaaliset suhteet, pieni ryhmäkoko ja ryhmän tarjoama tuki näyttäytyivät osallistujille merkityksellisinä. Tutkimuksesta käy ilmi, että ohjaajan osallisuus vapaaehtoisessa harrastustoiminnassa on oleellinen. Aluksi toimintaa muovaa ohjaaja, ja toiminnan edetessä osallistujat vaikuttavat toimintaan aktiivisemmin. Tutkimuksessa korostuu osallistujien ja ohjaajan välisen dialogisuuden tarkastelu, tekeminen ja kokeilu. Valokuvauksen analogisten ja kokeellisten menetelmien avulla osallistujat kehittivät teknisiä taitojaan ja pohtivat omaa taiteellista ajatteluaan ja -ilmaisuaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]