Virtuaalitodellisuutta käyttävän luontomatkailukonseptin muotoilu
Parkkisenniemi, Päivi (2025)
Parkkisenniemi, Päivi
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061568395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061568395
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkastellaan virtuaalitodellisuutta käyttävän luontomatkailukonseptin muotoilua. Tutkimuksen taustalla ovat kasvavat matkailijamäärät, niin Suomessa kuin eri puolilla maailmaakin, mikä on herättänyt huolta luonnon, ympäristön ja paikallisasukkaiden kestokyvystä. Virtuaalitekniikka kehittyy jatkuvasti ja uudet virtuaalitodellisuuden sovellukset tarjoavat mahdollisuuksia luontomatkailupalveluiden kehittämiseen, kunhan niiden käyttö suunnitellaan huolellisesti ja käyttäjälähtöisesti. Virtuaalitodellisuus palvelumuotoilussa on uusi, nouseva ala, jonka takia aihe on ajankohtainen ja kiinnostava.
Tutkielmassa käytetään laadullisia menetelmiä ja se sijoittuu palvelumuotoilun alueelle. Tutkielman aineisto rakentuu teoriaosuudesta sekä käytännön osuudesta, jota edustaa yhteiskehittämisen työpaja. Teoriatasoa edustaa palvelumuotoilu ja palvelumuotoilun prosessimalli, ns. tuplatimanttimalli. Tutkielmassa määritellään ja kuvaillaan virtuaaliteknologiaa käyttäjäkokemuksena ja osana palvelukokemusta.
Tutkielmassa haluttiin saada selville, mitä yhteiskehittämisen työpaja nosti esiin käyttäjän tarpeisiin liittyen ja mitä muotoilijan tulee ottaa huomioon virtuaalisen luontomatkailukonseptin muotoilussa. Yhteiskehittämisen työpajan avulla kartoitettiin ideoita, palvelun käyttäjän toiveita ja tarpeita, toimintaympäristöä ja saatiin ideoita konseptin jatkokehittelyä varten.
Yhteiskehittämisen työpaja nosti esille kaksi pääkehittämiskohdetta, jotka liittyivät konsepti- ideaan ja elämykseen sekä tekniikkaan ja turvallisuuteen. Työpajasta saatuja tuloksia hyödynnettiin virtuaalitodellisuutta käyttävän luontomatkailukonseptin jatkokehittelyssä. Uutta palvelupolkua kehitettiin muotoiluprosessin kautta sellaiseksi, että se vastaisi käyttäjän tarpeita ja niitä teknisiä vaatimuksia ja rajoitteita, joita virtuaalisen teknologian käyttäminen vaatii. Lopputuloksena kehitetiin kaksi konsepti-ideaa, jotka esitettiin palvelupolkujen avulla.
Muotoilijan tulee ottaa huomioon suunnitellussa käyttäjän tarpeiden lisäksi virtuaalilasien -ja sovellusten käyttöympäristö ja turvallisuus sekä kaikki palveluun liittyvät, palvelun taustalla olevat sidosryhmät. Elämys täytyy suunnitella helposti saavutettavaksi, että jokainen, joka haluaa käyttää palvelua, voisi helposti ottaa sen käyttöön, olipa se matkapuhelimessa oleva AR-sovellus tai VR-laseja käyttäen tapahtuva virtuaalielämys.
Tutkielmassa käytetään laadullisia menetelmiä ja se sijoittuu palvelumuotoilun alueelle. Tutkielman aineisto rakentuu teoriaosuudesta sekä käytännön osuudesta, jota edustaa yhteiskehittämisen työpaja. Teoriatasoa edustaa palvelumuotoilu ja palvelumuotoilun prosessimalli, ns. tuplatimanttimalli. Tutkielmassa määritellään ja kuvaillaan virtuaaliteknologiaa käyttäjäkokemuksena ja osana palvelukokemusta.
Tutkielmassa haluttiin saada selville, mitä yhteiskehittämisen työpaja nosti esiin käyttäjän tarpeisiin liittyen ja mitä muotoilijan tulee ottaa huomioon virtuaalisen luontomatkailukonseptin muotoilussa. Yhteiskehittämisen työpajan avulla kartoitettiin ideoita, palvelun käyttäjän toiveita ja tarpeita, toimintaympäristöä ja saatiin ideoita konseptin jatkokehittelyä varten.
Yhteiskehittämisen työpaja nosti esille kaksi pääkehittämiskohdetta, jotka liittyivät konsepti- ideaan ja elämykseen sekä tekniikkaan ja turvallisuuteen. Työpajasta saatuja tuloksia hyödynnettiin virtuaalitodellisuutta käyttävän luontomatkailukonseptin jatkokehittelyssä. Uutta palvelupolkua kehitettiin muotoiluprosessin kautta sellaiseksi, että se vastaisi käyttäjän tarpeita ja niitä teknisiä vaatimuksia ja rajoitteita, joita virtuaalisen teknologian käyttäminen vaatii. Lopputuloksena kehitetiin kaksi konsepti-ideaa, jotka esitettiin palvelupolkujen avulla.
Muotoilijan tulee ottaa huomioon suunnitellussa käyttäjän tarpeiden lisäksi virtuaalilasien -ja sovellusten käyttöympäristö ja turvallisuus sekä kaikki palveluun liittyvät, palvelun taustalla olevat sidosryhmät. Elämys täytyy suunnitella helposti saavutettavaksi, että jokainen, joka haluaa käyttää palvelua, voisi helposti ottaa sen käyttöön, olipa se matkapuhelimessa oleva AR-sovellus tai VR-laseja käyttäen tapahtuva virtuaalielämys.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4734]