Laaja-alaisen ja oppiainerajat ylittävän opetuksen mahdollisuudet opiskelijoiden näkökulmasta lukion kuvataiteessa
Mattila, Kamu; Jokitulppo, Elli (2025)
Mattila, Kamu
Jokitulppo, Elli
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061568458
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061568458
Tiivistelmä
Laaja-alainen osaaminen on viime vuosikymmeninä saapunut Suomen opetussuunnitelmien perusteisiin. Viimeisin lisäys oli vuonna 2019, kun laaja-alaiset osaamisen alueet ja tavoitteet rantautuivat lukion opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia laaja-alainen- ja oppiainerajat ylittävä opetus tarjoaa lukion kuvataiteen opetuksessa opiskelijoiden näkökulmasta. Näkökulmien kautta tutkimus pyrki myös kehittämään oppiainerajat ylittävää opetusta kuvataiteen oppiaineessa.
Tutkimuksemme oli luonteeltaan toimintatutkimus. Tutkimuksen aineiston analysoimisessa hyödynsimme niin määrällisen kuin laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä sekä teemoittelua. Aineistomme oli kuvallista ja kirjallista. Se koostui opiskelijoille teettämistämme kyselyistä, aineistonkeruun aikana tehdyistä muistiinpanoista sekä työskentelystä ja valmiista töistä otetuista valokuvista.
Yksi tutkimuksemme keskeisimmistä tuloksista oli, että oppiaineiden sijaan opiskelijoille merkityksellisempää on heidän oppimansa konkreettiset tiedot ja taidot. Ryhmätyöskentely sopii hyvin oppiainerajat ylittävien opetuskokonaisuuksien toteuttamiseen. Opettajan tulee pysyä oppiainerajat ylittävissä kokonaisuuksissa joustavana ja antaa mahdollisuuksien mukaan opiskelijoiden kiinnostuksen ohjata oppimista. Kokonaisuuksissa on tärkeää pysyä avoinna oppimisen eri mahdollisuuksille.
Tutkimuksemme oli luonteeltaan toimintatutkimus. Tutkimuksen aineiston analysoimisessa hyödynsimme niin määrällisen kuin laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä sekä teemoittelua. Aineistomme oli kuvallista ja kirjallista. Se koostui opiskelijoille teettämistämme kyselyistä, aineistonkeruun aikana tehdyistä muistiinpanoista sekä työskentelystä ja valmiista töistä otetuista valokuvista.
Yksi tutkimuksemme keskeisimmistä tuloksista oli, että oppiaineiden sijaan opiskelijoille merkityksellisempää on heidän oppimansa konkreettiset tiedot ja taidot. Ryhmätyöskentely sopii hyvin oppiainerajat ylittävien opetuskokonaisuuksien toteuttamiseen. Opettajan tulee pysyä oppiainerajat ylittävissä kokonaisuuksissa joustavana ja antaa mahdollisuuksien mukaan opiskelijoiden kiinnostuksen ohjata oppimista. Kokonaisuuksissa on tärkeää pysyä avoinna oppimisen eri mahdollisuuksille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4731]