Performanssitaiteen opettamisen perusperiaatteet perusopetuksen yläluokkien kuvataideopetuksessa
Salmela, Regina (2025)
Salmela, Regina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871722
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871722
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on taideperustainen toimintatutkimus performanssitaiteen opettamisesta perusopetuksen yläluokkien kuvataideopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää performanssitaiteen opetusta perusopetuksen yläluokkien kuvataideopetuksessa. Tutkimuskysymykseni on: mitkä ovat performanssitaiteen opettamisen perusperiaatteet perusopetuksen yläluokkien kuvataideopetuksessa?
Tutkimuksen aineisto koostuu toiminnan eli performanssiopetuskokonaisuuden suunnittelusta, itse toiminnasta eli performanssiopetuskokonaisuuden opettamisesta ja siihen sisältyneistä oppitunneista sekä toiminnan reflektoinnista ja kokemuksista. Aineistossa on mukana sekä opettajan että oppilaiden kokemukset.
Aineistoni analyysin kautta määrittelin kolme performanssitaiteen opettamisen perusperiaatetta perusopetuksen yläluokkien kuvataideopetukseen. Nämä periaatteet ovat: 1. Performanssitaiteen opettaminen on prosessi, 2. Performanssitaidetta tulee opettaa ryhmälähtöisesti ja 3. Oppimisympäristön valintaan ja rakentamiseen liittyvät periaatteet. Määrittelemieni performanssitaiteen opettamisen perusperiaatteiden tarkoituksena on rohkaista peruskoulussa toimivia kuvataideopettajia ottamaan performanssitaide osaksi opetuksensa sisältöjä ja antaa heille pohjaa ja perustaa performanssitaideopetuksensa rakentamiseen.
Tutkimuksen aineisto koostuu toiminnan eli performanssiopetuskokonaisuuden suunnittelusta, itse toiminnasta eli performanssiopetuskokonaisuuden opettamisesta ja siihen sisältyneistä oppitunneista sekä toiminnan reflektoinnista ja kokemuksista. Aineistossa on mukana sekä opettajan että oppilaiden kokemukset.
Aineistoni analyysin kautta määrittelin kolme performanssitaiteen opettamisen perusperiaatetta perusopetuksen yläluokkien kuvataideopetukseen. Nämä periaatteet ovat: 1. Performanssitaiteen opettaminen on prosessi, 2. Performanssitaidetta tulee opettaa ryhmälähtöisesti ja 3. Oppimisympäristön valintaan ja rakentamiseen liittyvät periaatteet. Määrittelemieni performanssitaiteen opettamisen perusperiaatteiden tarkoituksena on rohkaista peruskoulussa toimivia kuvataideopettajia ottamaan performanssitaide osaksi opetuksensa sisältöjä ja antaa heille pohjaa ja perustaa performanssitaideopetuksensa rakentamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4793]