Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Kun siinä opettajan ja sosionomin ammatillisuus yhdistyy, taika tapahtuu.” : Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muotoutuminen varhaiskasvatuksen sosionomien ja opettajien kertomana

Herajärvi, Jenni (2025)

 
Avaa tiedosto
Herajarvi_Jenni.pdf (822.3Kt)
Lataukset: 


Herajärvi, Jenni
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871853
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain (540/2018) uudistuttua varhaiskasvatuksen tiimeihin on tuotu uusi tehtävänimike, varhaiskasvatuksen sosionomi. Tutkimukseni tavoitteena oli kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin osaamista ja tehtävänkuvan muotoutumista varhaiskasvatuksen tiimeissä. Varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin eriytyvän osaamisen tunnistamisella ja varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan selkiyttämisellä voidaan tukea monialaista yhteistyötä ja edistää lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, ja saatu aineisto analysoitiin fenomenografisella lähestymistavalla. Aineisto koostui viidestä varhaiskasvatuksen sosionomin ja kolmesta varhaiskasvatuksen opettajan haastattelusta.

Tutkimustulosteni perusteella varhaiskasvatuksen ammattilaiset tunnistivat varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisalueet, ja ne noudattelivat varhaiskasvatuksen sosionomien koulutukselle asetettuja tavoitteita. Tutkimuksessa haastatellut varhaiskasvatuksen ammattilaiset kuitenkin kokivat, että varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva on vielä jäsentymätön, ja että sitä toteutetaan vaihtelevasti.

Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan selkiyttäminen vaatisi konkreettista kehittämistyötä ja selkeämpiä linjauksia, jotta työnjakoa voitaisiin suunnitella osaamisperustan mukaisesti varhaiskasvatuksen tiimeissä. Tällä hetkellä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva herkästi tulkitaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajan työn tasoiseksi tehtäväksi. Varhaiskasvatuksen sosionomin koulutus on korkeakoulutasoista ja sen tulisi näin ollen rinnastua varhaiskasvatuksen opettajan tehtävän tasolle omalla sosiaalityöhön painottuvalla osaamisellaan. Selkeä tehtävänkuva osaltaan motivoisi sosionomeja suuntaamaan opintonsa varhaiskasvatukseen ja kiinnittymään varhaiskasvatuksen työtehtäviin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4734]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste