“Jag vill gärna se sådant, det får mig att skratta.” Oppilaslähtöisyys kuvataiteen ja mediakasvatuksen keskiössä
Lius, Aino (2025)
Lius, Aino
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061971903
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061971903
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen yläkoulun oppilaiden näkökulmia mediakuvista ja medialukutaidosta osana kuvataiteen oppiainetta. Tutkimustavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä peruskoulun yläluokkien oppilaat antavat kuvataiteen oppiaineen mediakasvatukselle. Tutkimuskysymykset ovat:
Mitä merkityksiä oppilaat antavat mediakuville?
Millaisia tulkintoja oppilailla on mediakuvien julkaisijoiden motiiveista?
Millainen käsitys oppilailla on mediakasvatuksen roolista osana kuvataideopetusta?
Vastaukset näihin kysymyksiin keräsin analysoimalla oppilaiden kirjoittamia vastauksia medialukutaitotehtävään sekä laatimaani kyselylomakkeeseen. Aineisto on kerätty keväällä 2023. Tutkimuksen menetelmällinen lähestymistapa oli hermeneuttis-fenomenologinen laadullinen tutkimus. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaiden käsitykset mediakuvista jakautuivat erilaisiin ryhmiin. Suurin osa vastauksista oli hyvin pintapuolisia, mutta mukana oli myös oppilaita, joiden vastauksista ilmeni syvällisempää ymmärrystä. Oppilaiden yleisin motivaatio mediakuvien selaamiselle oli niiden mielialaa nostava vaikutus. Kyselylomakkeen vastauksista taas käy ilmi, että moni oppilas kokee kuvataiteen hyödylliseksi vain niille, jotka aikovat tehdä luovaa työtä myös tulevaisuudessa. Samaan aikaan kuitenkin moni heistä piti medialukutaitoa kaikille yleisesti hyödyllisenä taitona. Johtopäätöksenä monilukutaitoa ja kuvataiteen oppiaineen yleisten taitojen hyötyä pitäisi tuoda esille läpinäkyvämmin.
Mitä merkityksiä oppilaat antavat mediakuville?
Millaisia tulkintoja oppilailla on mediakuvien julkaisijoiden motiiveista?
Millainen käsitys oppilailla on mediakasvatuksen roolista osana kuvataideopetusta?
Vastaukset näihin kysymyksiin keräsin analysoimalla oppilaiden kirjoittamia vastauksia medialukutaitotehtävään sekä laatimaani kyselylomakkeeseen. Aineisto on kerätty keväällä 2023. Tutkimuksen menetelmällinen lähestymistapa oli hermeneuttis-fenomenologinen laadullinen tutkimus. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaiden käsitykset mediakuvista jakautuivat erilaisiin ryhmiin. Suurin osa vastauksista oli hyvin pintapuolisia, mutta mukana oli myös oppilaita, joiden vastauksista ilmeni syvällisempää ymmärrystä. Oppilaiden yleisin motivaatio mediakuvien selaamiselle oli niiden mielialaa nostava vaikutus. Kyselylomakkeen vastauksista taas käy ilmi, että moni oppilas kokee kuvataiteen hyödylliseksi vain niille, jotka aikovat tehdä luovaa työtä myös tulevaisuudessa. Samaan aikaan kuitenkin moni heistä piti medialukutaitoa kaikille yleisesti hyödyllisenä taitona. Johtopäätöksenä monilukutaitoa ja kuvataiteen oppiaineen yleisten taitojen hyötyä pitäisi tuoda esille läpinäkyvämmin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4772]