Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ku ei osa välttämättä menis ite sinne museoon, nii sitten koulun kanssa käydään edes kerran elämässä.” Kulttuurisen osallisuuden ilmeneminen museotyöpajassa

Malinen, Aino (2025)

 
Avaa tiedosto
Aino_Malinen.pdf (3.079Mt)
Lataukset: 


Malinen, Aino
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062272543
Tiivistelmä
Kulttuurikasvatus on perusopetukseen sidottua, tavoitteellista toimintaa, minkä tavoitteena on taata oppilaille tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua kulttuuri- ja taidetoimintaan. Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani oli tarkastella kulttuurisen osallisuuden ilmenemistä Tampereen kulttuurikasvatusohjelma Taidekaaren museotyöpajassa. Lisäksi tavoitteenani oli analysoida, minkälaista oppimista ja toimintaa taidemuseo oppimisympäristönä mahdollistaa.

Tämän laadullisen tutkimuksen alle sijoittuvan tapaustutkimuksen teoreettis-metodologinen viitekehys on fenomenologis-hermeneuttinen. Tavoitteenani oli oppilaiden sanoittamien museotyöpajan kokemusten ja merkitysten pohjalta kuvata ja ymmärtää syvällisesti ja laajasti käsiteltävää ilmiötä – kulttuurista osallisuutta kulttuurikasvatuksessa. Aineisto on ryhmähaastattelu, jonka kokosin haastattelemalla museotyöpajaan osallistuneen 7. luokan oppilaita. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä ja peilasin sitä suhteessa kulttuurisen osallisuuden teoriaan (Laine & Hartman, 2020, s. 19–24; Virolainen, 2015, s. 96–97). Tulkitsin aineistoa hermeneuttisen kehän prosessissa.

Kulttuurista osallisuutta ilmeni museotyöpajassa kaikilla kulttuuriin osallistamisen tasoilla (Virolainen, 2015, s. 96–97) sekä jokaisella kulttuuriin osallistamisen neljäportaisen tasomallin portaalla (Laine & Hartman, 2020, s. 19–24). Museotyöpaja lisäsi taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta Muumimuseon osalta, nostaen esiin museovierailun merkityksen koulun kanssa ja kulttuurikasvatuksen merkityksen osana perusopetusta. Taiteen ja kulttuurin vastaanotto mahdollistui ja taide puhutteli monella tasolla. Museotyöpaja edisti osallistumista taiteen suunnitteluun ja toteutukseen sekä mahdollisti toimijuutta taiteen kehittämisessä ja päätöksenteossa.

Tutkielman johtopäätöksenä voin todeta, että taidemuseon oppimisympäristönä mahdollistama tilannesidonnainen oppiminen korostaa oppimisen merkityksellisyyttä aidossa ympäristössä – taiteesta oppimista taidemuseossa. Kulttuurikasvatus, tässä tapauksessa kokemukselliselle taiteen tulkinnalle rakentunut museotyöpaja mahdollistaa taiteen näkemistä, kokemista ja tekemistä – kulttuurisen osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia. Nämä rakentavat visuaalisen kulttuurin monilukutaitoa (Räsänen, 2015) sekä kulttuurikompetenssia. Koulun ulkopuolisessa ympäristössä toimiminen sekä taiteesta, taiteilijoista, taidemuseosta, itsestä, muista ja maailmasta oppiminen ovat laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin (OPH, 2014) nivoutuvia tietoja ja taitoja ihmisenä kasvuun sekä maailmassa toimimiseen. Tutkielman tulokset kuvaavat taidemuseon merkitystä oppimisympäristönä ja kulttuurikasvatuksen vaikuttavuutta osana perusopetusta.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4757]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste