”Lähtökohdan pitäisi olla se, että jokaisella on mahdollisuus kouluttautua huolimatta yksilön ominaisuuksista” Fenomenografinen tutkimus yksilöllisiä järjestelyjä saavien opiskelijoiden käsityksistä yliopiston tarjoamasta tuesta
Kämäräinen, Pihla (2025)
Kämäräinen, Pihla
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062574060
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062574060
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää yksilöllisiä järjestelyjä saavien korkeakouluopiskelijoiden käsityksiä yliopiston tarjoamasta tuesta. Tarkoituksena lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista käsittää yliopiston tarjoaman tuen toimivuutta, yhdenvertaisuuden toteutumista ja tuen rajaa. Tutkielmani liittyy laajemmin teemaltaan saavutettavuuteen, jonka tarkoituksena on tehdä korkeakoulussa opiskelevien ominaisuuksiltaan ja elämäntilanteiltaan erilaisten opiskelijoiden osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta mahdollista.
Tutkimusaineistoni koostuu sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla Lapin yliopiston esteettömyyspassillisilta opiskelijoilta kerätyistä 20 vastauksesta. Tutkimusotteeltaan fenomenografisen tutkimukseni aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin avulla muodostaen analysoitavista teemoista käsityksiä kuvaavia kuvauskategorioita.
Tulosten mukaan yksilöllisiä järjestelyjä saavat opiskelijoiden käsittävän yliopiston tarjoaman tuen helpottavan opintoja ja lisäävän yliopiston yhdenvertaisuutta. Tuki koetaan myös osin puutteellisena opettajien suhtautumisen osalta sekä tiedon kulkuun liittyvissä asioissa. Yliopiston yhdenvertaisuus koettiin moniulotteisena ja sen näyttäytyminen Lapin yliopistossa jakoi käsityksiä. Myös tuen rajaamiseen liittyvät tulokset jakoivat opiskelijoiden käsityksiä tuen rajaamisen puolesta ja vastaan.
Tutkimusaineistoni koostuu sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla Lapin yliopiston esteettömyyspassillisilta opiskelijoilta kerätyistä 20 vastauksesta. Tutkimusotteeltaan fenomenografisen tutkimukseni aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin avulla muodostaen analysoitavista teemoista käsityksiä kuvaavia kuvauskategorioita.
Tulosten mukaan yksilöllisiä järjestelyjä saavat opiskelijoiden käsittävän yliopiston tarjoaman tuen helpottavan opintoja ja lisäävän yliopiston yhdenvertaisuutta. Tuki koetaan myös osin puutteellisena opettajien suhtautumisen osalta sekä tiedon kulkuun liittyvissä asioissa. Yliopiston yhdenvertaisuus koettiin moniulotteisena ja sen näyttäytyminen Lapin yliopistossa jakoi käsityksiä. Myös tuen rajaamiseen liittyvät tulokset jakoivat opiskelijoiden käsityksiä tuen rajaamisen puolesta ja vastaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4803]