Organisaation sopimustoiminnan käyttäjälähtöinen kehittäminen
Alalääkkölä, Hanna (2025)
Alalääkkölä, Hanna
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674286
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674286
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkimus tarkastelee organisaation sopimustoiminnan käyttäjälähtöistä kehittämistä. Tarkoituksena oli tutkia muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun merkitystä sekä hyödyntämistä organisaation sopimustoiminnan käyttäjälähtöisessä kehittämisessä. Tarkoituksena oli myös tunnistaa, millaisin keinoin sopimusprosessia voidaan kehittää, jotta organisaatio saa strategista hyötyä sopimuksista ja niiden käytöstä osana liiketoimintaprosesseja sekä arvon tuottoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, ja tutkimusaineiston hankinta toteutettiin empiirisesti, haastatteluiden sekä muun käytettävis-sä olevan aineiston avulla. Tutkielma muodostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tutkimuksesta, tuloksista, johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsitellään muotoiluajattelua (design thinking) ja sen eri ulottuvuuksia sekä soveltamista; palvelumuotoilua (service design) käyttäjälähtöisen kehittämisen toteuttamisessa, etnografiaa, sekä oikeusmuotoilua (legal design). Sisältäen tietoa ja lisäten ymmärrystä tärkeimmistä käyttäjälähtöisen sopimustoiminnan keskeisimmistä tekijöistä. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi ennakoivan sopimisen periaatteita ja lyhyesti informaatiomuotoilua.
Muotoiluajattelun periaatteiden sisällyttäminen sopimustoiminnan kehittämiseen auttaa luomaan selkeitä, tasapainoisia ja oikeudenmukaisia sopimuksia, jotka palvelevat myös liiketoimintaa. Muotoiluajattelu toimii laajempana viitekehyksenä, joka korostaa ihmislähtöisyyttä ja iteratiivista kehittämisprosessia. Palvelumuotoilu tarjoaa puolestaan konkreettisia työvälineitä, jotka auttavat organisaatioita kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan ja vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeisiin. Oikeusmuotoilu soveltaa käyttäjälähtöistä muotoilua oikeus- ja sopimustoiminnassa, ja on hyvä esimerkki siitä, miten muotoiluajattelua voidaan hyödyntää eri toimialoilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, ja tutkimusaineiston hankinta toteutettiin empiirisesti, haastatteluiden sekä muun käytettävis-sä olevan aineiston avulla. Tutkielma muodostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tutkimuksesta, tuloksista, johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsitellään muotoiluajattelua (design thinking) ja sen eri ulottuvuuksia sekä soveltamista; palvelumuotoilua (service design) käyttäjälähtöisen kehittämisen toteuttamisessa, etnografiaa, sekä oikeusmuotoilua (legal design). Sisältäen tietoa ja lisäten ymmärrystä tärkeimmistä käyttäjälähtöisen sopimustoiminnan keskeisimmistä tekijöistä. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi ennakoivan sopimisen periaatteita ja lyhyesti informaatiomuotoilua.
Muotoiluajattelun periaatteiden sisällyttäminen sopimustoiminnan kehittämiseen auttaa luomaan selkeitä, tasapainoisia ja oikeudenmukaisia sopimuksia, jotka palvelevat myös liiketoimintaa. Muotoiluajattelu toimii laajempana viitekehyksenä, joka korostaa ihmislähtöisyyttä ja iteratiivista kehittämisprosessia. Palvelumuotoilu tarjoaa puolestaan konkreettisia työvälineitä, jotka auttavat organisaatioita kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan ja vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeisiin. Oikeusmuotoilu soveltaa käyttäjälähtöistä muotoilua oikeus- ja sopimustoiminnassa, ja on hyvä esimerkki siitä, miten muotoiluajattelua voidaan hyödyntää eri toimialoilla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4793]