”Jokainen on löytänyt ainakin yhden ystävän.” Luokanopettajien kokemukset kaveritaitojen opetuksesta alkuopetuksessa
Katainen, Inga (2025)
Katainen, Inga
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367775
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061367775
Tiivistelmä
Lapsen sosiaalinen elämä vilkastuu koulun alkaessa. Kaveritaitojen opetus tukee oppilaiden sosiaalista kehitystä sekä auttaa heitä luomaan positiivisia vuorovaikutussuhteita ikä-tovereiden kanssa. Tämä Pro Gradu -tutkielma tarkasteli kaveritaitojen opetusta perus-koulun alkuopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia luo-kanopettajilla on kaveritaitojen opettamisesta sekä mitä menetelmiä ja käytänteitä opetuksessa hyödynnetään. Tutkielma on laadullinen tutkimus, ja tutkimus toteutettiin feno-menologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, joka keskittyy ihmisten kokemusten ymmärtämiseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella marraskuussa 2024, ja tutkimukseen osallistui 19 luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen keskeisimmät tutkimustulokset esiteltiin kahden pääluvun kautta, jotka olivat opettajien kokemus ja kaveritaitojen opetus. Tutkimuksen perusteella voitiin sanoa, että luokanopettajat pitävät kaveritaitojen opetusta tärkeänä osana alkuopetusta ja oppi-laan elämänkaarta. Kaveritaitojen opetus näkyi oppilaan elämässä sekä ryhmä- että yksilötasolla. Opettajien kokemusten mukaan kaveritaitojen harjoittelu vaikutti positiivisesti työrauhaan sekä ryhmähenkeen. Kaveritaitojen nähtiin vaikuttavan oppilaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin, mikä edisti opettajien mukaan oppilaan ryhmään kuulumista ja osallisuutta. Tutkimuksen mukaan opettajat näkivät kaveritaitojen vaikuttavan koulumotivaatioon sekä oppimistuloksiin kehittävällä tavalla.
Tutkimus toi esille, että kaveritaitojen opetuksessa käytettiin monipuolisia opetusmenetelmiä, jotka tukivat oppilaan sosiaalisia taitoja. Käytetyimmät opetusmenetelmät olivat pelit ja leikit, ryhmätyöskentely sekä keskustelu. Opetuksessa hyödynnettiin sekä itse tehtyjä että erilaisten hankkeiden materiaaleja. Opettajat toivoivat, että kaveritaitoihin liittyvää opetusta kehitettäisiin kansallisella ja koulukohtaisella tasolla. Tulokset toivat ilmi, että suurin osa tutkimukseen osallistuvista opettajista toivoivat yhteneväistä linjausta siihen, miten tunne- ja sosiaalisia taitoja opetetaan perusopetuksessa
Tutkimuksen keskeisimmät tutkimustulokset esiteltiin kahden pääluvun kautta, jotka olivat opettajien kokemus ja kaveritaitojen opetus. Tutkimuksen perusteella voitiin sanoa, että luokanopettajat pitävät kaveritaitojen opetusta tärkeänä osana alkuopetusta ja oppi-laan elämänkaarta. Kaveritaitojen opetus näkyi oppilaan elämässä sekä ryhmä- että yksilötasolla. Opettajien kokemusten mukaan kaveritaitojen harjoittelu vaikutti positiivisesti työrauhaan sekä ryhmähenkeen. Kaveritaitojen nähtiin vaikuttavan oppilaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin, mikä edisti opettajien mukaan oppilaan ryhmään kuulumista ja osallisuutta. Tutkimuksen mukaan opettajat näkivät kaveritaitojen vaikuttavan koulumotivaatioon sekä oppimistuloksiin kehittävällä tavalla.
Tutkimus toi esille, että kaveritaitojen opetuksessa käytettiin monipuolisia opetusmenetelmiä, jotka tukivat oppilaan sosiaalisia taitoja. Käytetyimmät opetusmenetelmät olivat pelit ja leikit, ryhmätyöskentely sekä keskustelu. Opetuksessa hyödynnettiin sekä itse tehtyjä että erilaisten hankkeiden materiaaleja. Opettajat toivoivat, että kaveritaitoihin liittyvää opetusta kehitettäisiin kansallisella ja koulukohtaisella tasolla. Tulokset toivat ilmi, että suurin osa tutkimukseen osallistuvista opettajista toivoivat yhteneväistä linjausta siihen, miten tunne- ja sosiaalisia taitoja opetetaan perusopetuksessa
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4793]